En kvalitativ studie om ämnesundervisningen av nyanlända elever på språkintroduktionsprogram på gymnasieskolan Hur uttrycker sig lärare om undervisning av nyanlända elever?
Sammanfattning
Syfte: Den övergripande frågeställningen för denna studie handlade om lärares egna
beskrivningar av sin undervisning av nyanlända. Mer specifikt undersökte vi
hur lärarna uttrycker att de arbetar för att få de nyanlända eleverna behöriga till
nationella program och yrkesutbildning.
Teori: Teoretiker som används i vår studie är: Gibbons, (1998) som diskuterar
lärandet av språket och ämneskunskaper i skolan. Gibbons teori behandlar det
parallella lärandet av ett nytt språk och ett kunskapsämne. Lahdenpäre, (2000)
som menar att kunskapsinhämtning kan hämmas på grund av kulturkrockar
som nyanlända elever upplever i samband med nya former av undervisning.
Landenpäre poängterar sambanden mellan interkulturalitet i klassrummet och
pedagogisk planering. Bunar som menar att det är miljön i klassrummet som
inverkar på inlärning, kognitiv utveckling och socialt beteende. Meningsfulla
situationer skapar positiv progression och gör det lättare att lära. Psykologiska
processer är centrala i Vygotskys idéer vilka behöver finnas med i de
pedagogiska planeringarna. Dessa processerna får igång en medvetenhet och
intention hos eleverna när de används i undervisningen. En annan process som
Vygotsky (1978) beskriver utgår från det utvecklingsstadium som eleven för
tillfället befinner sig på, den så kallade proximala utvecklingszonen. En viktig
metodisk princip som används i den proximala utvecklingszonen är att genom
språket överföra information och kunskap till eleven.
Metod: Vi använde en kvalitativ intervjumetod, där vi intervjuade sju ämneslärare som
arbetar med nyanlända elever. Lärarna som intervjuades undervisar i
matematik, naturkunskap, samhällskunskap och svenska och är verksamma på
en och samma skola. Vi ställde 13 frågor till lärarna gällande olika aspekter av
nyanländas undervisning i skolan.
Resultat:
Resultaten visade att lärarna var ense om att det är lättare för elever att lära sig
ämneskunskaper i den svenska skolan, men att de ofta stöter på svårigheter på
grund av det nya språket. Det finns en skillnad i att förstå respektive ämne i
skolan och att lära sig att uttrycka sig skriftligt och muntligt på svenska.
Samarbete lärare emellan gör stor skillnad, både i undervisning och i
bedömning av elever. Gemensamt för lärarna är att de har positiva erfarenheter
av samarbete, särskilt tillsammans med modersmålslärare och
studiehandledare. Slutsatserna av att samarbete mellan lärarna var bra för
undervisningen leder vidare till förslagen om fortsatta forskningsfrågor om hur
detta samarbetet kan utvecklas. Vår studie kan bli mer omfattande nya
intervjuer med nyanlända eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-01-07Författare
Loippo, Marion
Alnedawy, Nada
Nyckelord
Nyanlända elever
språkintroduktion på gymnasieskolan och studiehandledning på modersmålet
undervisning
svenska språket och planering
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT19 IPS LAU927
Språk
swe