Show simple item record

dc.contributor.authorvon Wachenfeldt, Maria
dc.date.accessioned2020-01-07T10:01:34Z
dc.date.available2020-01-07T10:01:34Z
dc.date.issued2020-01-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62949
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur cirkelledarna upplever sitt ledarskap och hanterar frågorna föräldrastödsmaterialet Älskade Barn berör i mötet med föräldrarna. Teori: Min forskningsansats har varit abduktiv. Teoretiska verktyg för min analys är Bronfenbrenners bioekologiska modell som beskriver utveckling och lärande. Jag har också använt mig av teorier om hybrida identiteter och kodväxling. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsdesign. Semistrukturerade intervjuer, där en del av intervjun består av vinjetter, används vid insamling av empiri. Resultat: Studien visar att ledarna upplever vissa frågor i materialet som laddade och vissa som oproblematiska i samspelet med föräldrarna i studiecirklarna. Ledarna upplever sitt ledarskap positivt där de har en nyckelroll kring integration och brobyggare till majoritetssamhället. Beroende på frågorna som ska tas upp ger ledarna uttryck för olika omedvetna ledarstrategier. Det är lättare för ledarna att vara brobyggare när de tar upp frågor i materialet som ligger i linje med de egna värderingarna. Deras hybrida identitet blir då en styrka. Det är däremot en utmaning för ledarna att representera majoritetssamhällets värderingar när det kommer till ämnen som de själva upplever som laddade.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19 IPS PDAU61sv
dc.subjectFöräldrastödsv
dc.subjectLedarskapsv
dc.subjectÄlskade Barnsv
dc.subjectMigrationsv
dc.titleLEDARSKAP I ÄLSKADE BARN En kvalitativ studie om hur cirkelledare upplever sitt ledarskap i hanterandet av föräldrastödsmaterialet Älskade Barnsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record