• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LEDARSKAP I ÄLSKADE BARN En kvalitativ studie om hur cirkelledare upplever sitt ledarskap i hanterandet av föräldrastödsmaterialet Älskade Barn

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur cirkelledarna upplever sitt ledarskap och hanterar frågorna föräldrastödsmaterialet Älskade Barn berör i mötet med föräldrarna. Teori: Min forskningsansats har varit abduktiv. Teoretiska verktyg för min analys är Bronfenbrenners bioekologiska modell som beskriver utveckling och lärande. Jag har också använt mig av teorier om hybrida identiteter och kodväxling. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsdesign. Semistrukturerade intervjuer, där en del av intervjun består av vinjetter, används vid insamling av empiri. Resultat: Studien visar att ledarna upplever vissa frågor i materialet som laddade och vissa som oproblematiska i samspelet med föräldrarna i studiecirklarna. Ledarna upplever sitt ledarskap positivt där de har en nyckelroll kring integration och brobyggare till majoritetssamhället. Beroende på frågorna som ska tas upp ger ledarna uttryck för olika omedvetna ledarstrategier. Det är lättare för ledarna att vara brobyggare när de tar upp frågor i materialet som ligger i linje med de egna värderingarna. Deras hybrida identitet blir då en styrka. Det är däremot en utmaning för ledarna att representera majoritetssamhällets värderingar när det kommer till ämnen som de själva upplever som laddade.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/62949
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_62949_1.pdf (1.193Mb)
Datum
2020-01-07
Författare
von Wachenfeldt, Maria
Nyckelord
Föräldrastöd
Ledarskap
Älskade Barn
Migration
Serie/rapportnr.
Magister
VT19 IPS PDAU61
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV