• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ELEVERS TANKAR KRING MODERSMÅLSUNDERVISNING En kvalitativ undersökning om flerspråkiga elever i grundskolan årskurs 4-6

Abstract
Syfte: Syftet med denna studie är att få reda på flerspråkiga elevers tankar kring modersmålsundervisning samt vilka motivationsfaktorer som påverkar dessa elever att läsa sitt modersmål i en andraspråksmiljö. Med andraspråksmiljö menas svenska som samhälls- och skolspråk. Teori: Forskning visar att modersmålet har stor betydelse för tillägnandet av andraspråk och att satsningen på detta är avgörande för flerspråkiga elevers andraspråksutveckling och för deras framgång i skolan. Metod: I denna studie används en kvalitativ metod och tillvägagångssättet att samla in data är genom intervjuer. Sammanlagt 12 elever som går på modersmålsundervisning i årskurs 4-6 intervjuades. Resultat: Studiens resultat visar att modersmålsundervisning gagnar modersmålsutveckling och identitetsutveckling. Dessutom visar resultatet att dessa elever upplever en positiv inverkan av modersmålsundervisningen trots de begränsade lektionstillfällena. Det framgår i resultatet att eleverna påverkas av både yttre- och inre motivation. Faktorer som föräldrar, kompisar, lust och känsla påvisas som motivationskällor vid analysen av resultatet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62983
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_62983_1.pdf (562.9Kb)
Date
2020-01-08
Author
Lembäck, Marlene
Keywords
Modersmål
modersmålsundervisning
flerspråkighet
motivation
Series/Report no.
Kandidat
HT19 IPS LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV