dc.contributor.author | Lembäck, Marlene | |
dc.date.accessioned | 2020-01-08T12:24:58Z | |
dc.date.available | 2020-01-08T12:24:58Z | |
dc.date.issued | 2020-01-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/62983 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med denna studie är att få reda på flerspråkiga elevers tankar kring modersmålsundervisning samt vilka motivationsfaktorer som påverkar dessa elever att läsa sitt modersmål i en andraspråksmiljö. Med andraspråksmiljö menas svenska som samhälls- och skolspråk.
Teori:
Forskning visar att modersmålet har stor betydelse för tillägnandet av andraspråk och att satsningen på detta är avgörande för flerspråkiga elevers andraspråksutveckling och för deras framgång i skolan.
Metod:
I denna studie används en kvalitativ metod och tillvägagångssättet att samla in data är genom intervjuer. Sammanlagt 12 elever som går på modersmålsundervisning i årskurs 4-6 intervjuades.
Resultat:
Studiens resultat visar att modersmålsundervisning gagnar modersmålsutveckling och identitetsutveckling. Dessutom visar resultatet att dessa elever upplever en positiv inverkan av modersmålsundervisningen trots de begränsade lektionstillfällena. Det framgår i resultatet att eleverna påverkas av både yttre- och inre motivation. Faktorer som föräldrar, kompisar, lust och känsla påvisas som motivationskällor vid analysen av resultatet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT19 IPS LAU925 | sv |
dc.subject | Modersmål | sv |
dc.subject | modersmålsundervisning | sv |
dc.subject | flerspråkighet | sv |
dc.subject | motivation | sv |
dc.title | ELEVERS TANKAR KRING MODERSMÅLSUNDERVISNING En kvalitativ undersökning om flerspråkiga elever i grundskolan årskurs 4-6 | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |