Konsten att komma ihåg- En folkmusikers undersökning av hur olika inlärningsmetoder påverkar memorerandet av melodier
Abstract
Som folkmusiker som i första hand spelar på gehör tillhandahålls sällan noter på de låtar som
jag skall spela. Det förväntas istället att repertoaren memoreras i huvudet. Det finns inga noter
att gå tillbaka till och det är därför en fördel att kunna memorera låtarna under en längre tid.
Genom detta arbete vill jag undersöka hur själva inlärningprocessen påverkar hur väl jag
senare minns det inlärda materialet. Syftet med arbetet är att utveckla min förmåga att minnas
musiken jag spelar. I arbetet undersöker jag nio olika metoder. Metoderna har jag kommit
fram till genom samtal med andra musiker och genom att reflektera över mina egna tidigare
tendenser vid memorering. Inspiration till metoderna är också hämtad från boken Maxa ditt
Minne, skriven av Tony Buzan1. I boken beskriver Buzan 12 olika minnestekniker som
används vid memorering. I slutet av mitt arbete presenterar jag resultatet av mina
undersökningar och gör en jämförelse mellan Buzans tolv tekniker och de 9 metoder som jag
har använt i undersökningen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2020-01-09Author
Ekstedt, Hilda
Keywords
Minne
Musik
Musik
Memorering
Minnesträning
Gehör
Folkmusik
Language
swe