Show simple item record

dc.contributor.authorEkstedt, Hilda
dc.date.accessioned2020-01-09T15:51:59Z
dc.date.available2020-01-09T15:51:59Z
dc.date.issued2020-01-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63028
dc.description.abstractSom folkmusiker som i första hand spelar på gehör tillhandahålls sällan noter på de låtar som jag skall spela. Det förväntas istället att repertoaren memoreras i huvudet. Det finns inga noter att gå tillbaka till och det är därför en fördel att kunna memorera låtarna under en längre tid. Genom detta arbete vill jag undersöka hur själva inlärningprocessen påverkar hur väl jag senare minns det inlärda materialet. Syftet med arbetet är att utveckla min förmåga att minnas musiken jag spelar. I arbetet undersöker jag nio olika metoder. Metoderna har jag kommit fram till genom samtal med andra musiker och genom att reflektera över mina egna tidigare tendenser vid memorering. Inspiration till metoderna är också hämtad från boken Maxa ditt Minne, skriven av Tony Buzan1. I boken beskriver Buzan 12 olika minnestekniker som används vid memorering. I slutet av mitt arbete presenterar jag resultatet av mina undersökningar och gör en jämförelse mellan Buzans tolv tekniker och de 9 metoder som jag har använt i undersökningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectMinnesv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectMemoreringsv
dc.subjectMinnesträningsv
dc.subjectGehörsv
dc.subjectFolkmusiksv
dc.titleKonsten att komma ihåg- En folkmusikers undersökning av hur olika inlärningsmetoder påverkar memorerandet av melodiersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record