• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samverkan kring förskolan för barn som har eller tillfrisknat från cancer En livsvärldsansats

Sammanfattning
Syfte: Syftet med min studie var att se på hur samverkan såg ut kring förskolan med ett barn som har eller tillfrisknat får sin cancer mellan vårdnadshavare, lekterapin och förskolan. Teori: I min studie använde jag mig utav den fenomenologiska livsvärldsansatsen och ramade sedan in med hjälp av Bronfenbrenners ekologiska systemteori. Systemteorin hjälpte mig att se på hur samverkan fungerade mellan vårdnadshavarna, lekterapin och Förskolan. Metod: Min studie byggde på den kvalitativa ansatsen. Med hjälp av öppna samtal samlades min empiri in för att komma åt syftet med min studie och få svar på mina frågeställningar. Vårdnadshavarna, lekterapeuterna och förskollärarna fick berättat av mig vilket syfte min studie hade och att jag ville se på hur samverkan fungerade. Därefter fick de berätta om hur de upplevde samverkan. Resultat: Med hjälp av Elo och Kyngäs, (2008) induktiva analysmodell synliggjordes det hur samverkan har fungerat kring förskolan med barn som har eller tillfrisknat från cancer. Resultatet visar att samverkan har fungerat och konsultsjuksköterskan har en viktig roll kring samverkan. Resultatet visar också på att en bra samverkan kan vara avgörande för hur barnet har det på förskolan när det är på väg att tillfriskna och det är viktigt att barnet har en närvaro på förskolan trots att barnet rent fysiskt är frånvarande från förskolan.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63044
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_63044_1.pdf (561.4Kb)
Datum
2020-01-15
Författare
Hagberg, Sara
Nyckelord
Förskola
cancer
vårdnadshavare
lekterapi
samverkan
konsultsjuksköterska
livsvärldsansats
systemteori
barn
Serie/rapportnr.
Magister
VT19-IPS-SPP610
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV