Visa enkel post

dc.contributor.authorGustafsson, Ulrika
dc.contributor.authorJosefsson, Christina
dc.contributor.authorWestin, Susanne
dc.date.accessioned2020-01-15T12:57:17Z
dc.date.available2020-01-15T12:57:17Z
dc.date.issued2020-01-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63048
dc.description.abstractSyftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida kontext. Syftet var också att berika den svenska specialpedagogiska traditionen genom att ta del av de specialpedagogiska yrkesrollernas utformning i Finland och Norge. På så sätt ville vi få större förståelse för det specialpedagogiska arbetet med och kring elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge. De teoretiska utgångspunkterna har hämtats från Internationell och jämförande pedagogik och ett relationellt perspektiv, vilket innebär att det specialpedagogiska arbetet med och kring elever i matematiksvårigheter har studerats i en omgivande kontext och att studien utgår från att omgivningen påverkar elevers skolproblem. För att få en ökad förståelse kring de specialpedagogiska yrkesrollerna och arbetet med och kring elever i matematiksvårigheter använde vi oss av en kombination av litteraturstudier, kvalitativa semistrukturerade intervjuer och konkreta fallbeskrivningar, så kallade vinjetter. I vårt fall syftade litteraturen i första hand till att se det omgivande sammanhanget samtidigt som intervjuerna och vinjetterna kunde ge exempel på det vardagliga specialpedagogiska arbetet med och kring elever i matematiksvårigheter. Totalt gjordes sex intervjuer, fördelade på två olika skolor i Sverige, två olika skolor i Finland, en intervju på en norsk skola och en på ett norskt kommungemensamt PPT-kontor (pedagogisk-psykologisk tjeneste). Alla intervjuade hade en akademisk specialpedagogisk utbildning av den typ att man efter examen förväntas kunna arbeta med elever i matematiksvårigheter samt erfarenhet av 11-åriga elever i matematiksvårigheter. Vinjetterna användes som en del av intervjun. Under arbetets gång har det blivit tydligt att utgångspunkten för det specialpedagogiska arbetet liknar varandra i ländernas skollagar. På grund av att skolsystemen är starkt påverkade av det omgivande samhället och dess historia, så skiljer sig arbetet med elever i matematiksvårigheter åt i praktiken. Länderna skiljer sig åt både vad det gäller utbildning, de specialpedagogiska yrkesrollernas utformning och vilken typ av specialundervisning som anses vara till elevens bästa. Den svenska skolan kännetecknas av politiska beslut och en ständig följd av reformer, i Finland är skolsystemet stabilt och i Norge utmärker sig skolan genom sin stora lokala variation. En stor del av det som har framkommit i resultatet gäller inte bara arbetet med elever i matematiksvårigheter utan kan anses vara mer generella kunskaper kring de specialpedagogiska stödsystemens uppbyggnad i Sverige, Finland och Norge.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19-IPS-SLP610sv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjectspecialpedagogiska yrkesrollersv
dc.subjectspecialläraresv
dc.subjectspecialpedagogsv
dc.subjectmatematiksvårighetersv
dc.titleMatematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norgesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post