Show simple item record

dc.contributor.authorCarlén, Ulrica
dc.contributor.authorWestin Kornblad, Birgitta
dc.date.accessioned2020-01-16T09:22:14Z
dc.date.available2020-01-16T09:22:14Z
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63059
dc.description.abstractSyfte: Speciallärarens arbetsuppgifter tenderar att i huvudsak vara reparativa och det förebyggande arbetet har fått ett allt för litet utrymme. Syftet med studien är att undersöka hur speciallärare genom samundervisning och samplanering kan bidra med sin kompetens och vara med och utveckla undervisning som främjar lärandet hos eleverna samt hur speciallärare kan stödja det professionella lärandet. Teori: Studiens aktioner analyseras mot tre lärandeteorier, sociokulturell lärandeteori, variationsteori och teorin om formativ bedömning för att nå hög evidens. Några centrala begrepp från varje lärandeteori hjälper oss att få syn på om lärandet främjas under samundervisningen. För att utveckla undervisning som ger effekt på elevernas lärande krävs ett professionellt lärande hos lärarna. Teorin om det professionella lärandet blir i arbetet ett analysverktyg för att synliggöra var vi befinner oss i det professionella lärandet samt vilka tecken vi kan se på detta. Metod: För att söka svar på våra forskningsfrågor har vi använd oss av aktionsforskning. Aktioner i samundervisning och samplanering har iscensatts för att undersöka speciallärarens möjligheter till ett förebyggande arbete. Resultat: Resultatet visar att det finns goda möjligheter för speciallärare att nå ett förebyggande arbete genom att utveckla undervisningen med hjälp av samundervisning och samplanering i varierande grad. Studien bidrar med kunskap om en alternativ yrkesroll för speciallärare.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT19-IPS-SLP610sv
dc.subjectSpeciallärares yrkesrollsv
dc.subjectsamundervisningsv
dc.subjectcoteachingsv
dc.subjectsamplaneringsv
dc.subjectco-planningsv
dc.subjectdet professionella lärandetsv
dc.titleSpeciallärare i samundervisning och samplanering En aktionsstudie om speciallärares möjligheter att arbeta förebyggande inom språk-, skriv- och läsundervisningsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record