Speciallärare i samundervisning och samplanering En aktionsstudie om speciallärares möjligheter att arbeta förebyggande inom språk-, skriv- och läsundervisning
Abstract
Syfte: Speciallärarens arbetsuppgifter tenderar att i huvudsak vara reparativa och det
förebyggande arbetet har fått ett allt för litet utrymme. Syftet med studien är att
undersöka hur speciallärare genom samundervisning och samplanering kan bidra
med sin kompetens och vara med och utveckla undervisning som främjar lärandet
hos eleverna samt hur speciallärare kan stödja det professionella lärandet.
Teori: Studiens aktioner analyseras mot tre lärandeteorier, sociokulturell lärandeteori,
variationsteori och teorin om formativ bedömning för att nå hög evidens. Några
centrala begrepp från varje lärandeteori hjälper oss att få syn på om lärandet
främjas under samundervisningen. För att utveckla undervisning som ger effekt
på elevernas lärande krävs ett professionellt lärande hos lärarna. Teorin om det
professionella lärandet blir i arbetet ett analysverktyg för att synliggöra var vi
befinner oss i det professionella lärandet samt vilka tecken vi kan se på detta.
Metod: För att söka svar på våra forskningsfrågor har vi använd oss av aktionsforskning.
Aktioner i samundervisning och samplanering har iscensatts för att undersöka
speciallärarens möjligheter till ett förebyggande arbete.
Resultat: Resultatet visar att det finns goda möjligheter för speciallärare att nå ett
förebyggande arbete genom att utveckla undervisningen med hjälp av
samundervisning och samplanering i varierande grad. Studien bidrar med kunskap
om en alternativ yrkesroll för speciallärare.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-16Author
Carlén, Ulrica
Westin Kornblad, Birgitta
Keywords
Speciallärares yrkesroll
samundervisning
coteaching
samplanering
co-planning
det professionella lärandet
Series/Report no.
Magister
VT19-IPS-SLP610
Language
swe