Läroplanen och förskolan - en kvalitativ undersökning om hur pedagoger i förskolan integrerar läroplanen för förskolan med verksamheten
Sammanfattning
ABSTRAKT
Institution: Samhällsvetenskapliga fakulteten.
Författare: Kristina Olofsson och Marie Stjernlöf
Titel: Läroplanen och förskolan - en kvalitativ undersökning om hur pedagoger i förskolan
integrerar läroplanen för förskolan med verksamheten
Handledare: Fredrika Lagergren Wallin
Examinator: Daniel Seldén
Syfte och problemformulering
Vår studie syftar till att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring läroplanens
förankring i pedagogisk verksamhet. Förskolan är et område vi valt att titta närmare på.
Våra frågeställningar är:
- Hur påverkar läroplanen planeringen av verksamheten?
- Hur tillämpar pedagoger i förskolan läroplanen i sin verksamhet?
Metod
Vi kommer att göra en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer.
Resultat
I studien framkommer det att läroplanen för förskolan (Lpfö 98) har stor betydelse för
verksamheten vad det gäller planering och dokumentation. I och med läroplanens
implementering i verksamheten har statusen på yrket ökat och den bekräftar de olika metoder
som används för att konkretisera målen. Förskolan som institution lyfts fram i större
bemärkelse och pedagogerna ges legitimitet. Läroplanen fungerar som ett oumbärligt verktyg
för pedagogerna i deras arbete att omsätta teori till praktik.
Nyckelord
Läroplanen för förskolan (Lpfö 98), värdegrund, förskola, pedagog, lärande.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Datum
2006Författare
Stjernlöf, Marie
Olofsson, Kristina
Nyckelord
Lpfö 98
lärande
Läroplanen för förskolan
värdegrund
förskola
pedagog
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2490-02
Språk
swe