• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden

Abstract
Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven möjligheter och verktyg till kommunicerande. Inriktningen specificerades mot elever som läser ämnesområden och pedagogernas handlingar, på vilket sätt de tar hänsyn till elevernas kommunikativa förmåga och den språkliga bakgrunden. I studien användes två datainsamlingsmetoder. Dessa metoder inkluderade elever och pedagoger i observationer samt fokusgruppsintervjuer med pedagoger genom video- och ljudinspelningar. De två grundsärskolor som deltog i studien var placerade i två olika bostadsmiljöer, varav en i ett mer mångkulturellt bostadsområde. Observationer och fokusgruppsintervjuer analyserades med fokus på elever med annan språklig bakgrund än svenska samt en intellektuell funktionsnedsättning. Resultatet analyserades utifrån två ramverk, det sociokulturella perspektivet och det specialpedagogiska perspektivet. I studien framkom det att mer kunskap behövs när det gäller elever med annan språklig bakgrund än svenska i grundsärskolan, och vilken betydelse modersmålet har för utvecklingen i det nya språket. Risken finns att pedagoger glömmer bort att en elev har olika kategoritillhörigheter som påverkar varandra. Det är svårt att veta vilka insatser som ska göras för eleven utifrån om det är elevens funktionsnedsättning eller om det beror på språkliga svårigheter. Pedagoger i grundsärskolan behöver därför mer kunskap om modersmålets betydelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning och dess andraspråksutvecklingen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63441
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (781.7Kb)
Date
2020-02-25
Author
Lundberg, Pernilla
Mohlén Wendel, Priya
Keywords
Intellektuell funktionsnedsättning
grundsärskola
ämnesområden modersmål
första- och andraspråk
flerspråkighet
kommunikation
interaktion
AKK
Series/Report no.
Magister
HT19 IPS SLP610
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV