Show simple item record

dc.contributor.authorLundberg, Pernilla
dc.contributor.authorMohlén Wendel, Priya
dc.date.accessioned2020-02-25T08:37:36Z
dc.date.available2020-02-25T08:37:36Z
dc.date.issued2020-02-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63441
dc.description.abstractDet övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven möjligheter och verktyg till kommunicerande. Inriktningen specificerades mot elever som läser ämnesområden och pedagogernas handlingar, på vilket sätt de tar hänsyn till elevernas kommunikativa förmåga och den språkliga bakgrunden. I studien användes två datainsamlingsmetoder. Dessa metoder inkluderade elever och pedagoger i observationer samt fokusgruppsintervjuer med pedagoger genom video- och ljudinspelningar. De två grundsärskolor som deltog i studien var placerade i två olika bostadsmiljöer, varav en i ett mer mångkulturellt bostadsområde. Observationer och fokusgruppsintervjuer analyserades med fokus på elever med annan språklig bakgrund än svenska samt en intellektuell funktionsnedsättning. Resultatet analyserades utifrån två ramverk, det sociokulturella perspektivet och det specialpedagogiska perspektivet. I studien framkom det att mer kunskap behövs när det gäller elever med annan språklig bakgrund än svenska i grundsärskolan, och vilken betydelse modersmålet har för utvecklingen i det nya språket. Risken finns att pedagoger glömmer bort att en elev har olika kategoritillhörigheter som påverkar varandra. Det är svårt att veta vilka insatser som ska göras för eleven utifrån om det är elevens funktionsnedsättning eller om det beror på språkliga svårigheter. Pedagoger i grundsärskolan behöver därför mer kunskap om modersmålets betydelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning och dess andraspråksutvecklingen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesHT19 IPS SLP610sv
dc.subjectIntellektuell funktionsnedsättningsv
dc.subjectgrundsärskolasv
dc.subjectämnesområden modersmålsv
dc.subjectförsta- och andraspråksv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectinteraktionsv
dc.subjectAKKsv
dc.titleKommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområdensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record