Betygssättning i grundsärskolan En intervjustudie av några lärares erfarenheter av betygssättning i grundsärskolan
Abstract
Bakgrund och problem
Under 1900-talet har många olika förändringar och försök att normalisera grundsärskolans skolform genomförts det vill säga gjort den mer lik grundskolan. Det finns idag flera inslag i grundsärskolans läroplan som återfinns i läroplanen för grundskolan. Idag sker exempelvis betygssättning också i grundsärskolan vilket kan vara problematiskt enligt Florin och Swärd (2014).
Syfte
Studiens syfte är att undersöka några lärares perspektiv på frågan om betygssättning i grundsärskolan. Mer precist har vi valt att undersöka sju lärares erfarenheter av att betygsätta elever i grundsärskolans inriktning ämnen och deras uppfattningar om betygssättningens funktion i relation till elevernas kunskapsutveckling.
Metod
Som teoretisk utgångspunkt har vi valt att utgå från ett sociokulturellt perspektiv då betyg och bedömningssamtal kan ses som medierande redskap. Vi har genomfört halvstrukturerade intervjuer med några lärare och sedan gjort en hermeneutiskt inspirerad analys av svaren.
Resultat
Resultaten belyser att lärare i grundsärskolans inriktning ämnen beskriver arbetet med betygssättning av elever med intellektuell funktionsnedsättning som svårt. Lärarna upplever att kunskapskraven och betygskriterierna är svårtolkade och komplexa i relation till den formativa bedömningen av elevernas kunskapsutveckling, inte minst eftersom elevernas kunskapsutveckling varierar stort.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-02-25Author
Eklund, Linda
Karlsson, Mariette
Keywords
Intellektuell funktionsnedsättning
grundsärskolans inriktning ämnen
betyg
bedömning
normalisering
Series/Report no.
Magister
HT19 IPS SLP610
Language
swe