• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Betygssättning i grundsärskolan En intervjustudie av några lärares erfarenheter av betygssättning i grundsärskolan

Abstract
Bakgrund och problem Under 1900-talet har många olika förändringar och försök att normalisera grundsärskolans skolform genomförts det vill säga gjort den mer lik grundskolan. Det finns idag flera inslag i grundsärskolans läroplan som återfinns i läroplanen för grundskolan. Idag sker exempelvis betygssättning också i grundsärskolan vilket kan vara problematiskt enligt Florin och Swärd (2014). Syfte Studiens syfte är att undersöka några lärares perspektiv på frågan om betygssättning i grundsärskolan. Mer precist har vi valt att undersöka sju lärares erfarenheter av att betygsätta elever i grundsärskolans inriktning ämnen och deras uppfattningar om betygssättningens funktion i relation till elevernas kunskapsutveckling. Metod Som teoretisk utgångspunkt har vi valt att utgå från ett sociokulturellt perspektiv då betyg och bedömningssamtal kan ses som medierande redskap. Vi har genomfört halvstrukturerade intervjuer med några lärare och sedan gjort en hermeneutiskt inspirerad analys av svaren. Resultat Resultaten belyser att lärare i grundsärskolans inriktning ämnen beskriver arbetet med betygssättning av elever med intellektuell funktionsnedsättning som svårt. Lärarna upplever att kunskapskraven och betygskriterierna är svårtolkade och komplexa i relation till den formativa bedömningen av elevernas kunskapsutveckling, inte minst eftersom elevernas kunskapsutveckling varierar stort.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63450
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (550.2Kb)
Date
2020-02-25
Author
Eklund, Linda
Karlsson, Mariette
Keywords
Intellektuell funktionsnedsättning
grundsärskolans inriktning ämnen
betyg
bedömning
normalisering
Series/Report no.
Magister
HT19 IPS SLP610
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV