• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sju lärares inställning till läxor

Seven teachers’ attitude towards homework

Sammanfattning
I den här kvalitativa fallstudien får vi ta del av sju lärares resonemang kring läxor, deras inställning till dessa och vilket syfte deras läxor fyller. Utgångspunkten har varit följande frågeställningar: Vad är lärarens inställning till läxor? Vilket syfte menar lärare att läxor fyller? Menar de att läxor strävar mot de mål och kunskapskrav som finns i läroplanen, och i så fall hur? Med semistrukturerade intervjuer, både fysisk och via telefon, har några lärare fått yttra sina åsikter kring läxans nödvändighet. Det visade sig att flera av lärarnas främsta syfte med läxan var för att informera föräldrar eller vårdnadshavare om vilken nivå deras barn befann sig på samt vad de gjorde i skolan. Andra syften med läxor var öva upp en god studieteknik, repetera övningar som eleven gjort i skolan samt befästa kunskaper som barnet har tillskansat sig i skolan. Huvuddelen av de lärare som intervjuats anser att erbjuda studiestöd är nödvändigt för ett fungerande läxsystem.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63461
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_63461_1.pdf (334.8Kb)
Datum
2020-02-25
Författare
Fabian, Malin
Nyckelord
läxa, läxor, föräldrainsyn, studieteknik, studiestöd
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV