Påverkan vid implementeringen av digitala en – till – en.
The effects of digital one-to-one implementation
Abstract
Denna studie har undersökt implementeringen av en-till-en med det digitala verktyget
chromebook på en svensk skola som benämns som Bokskolan. Syftet har varit att undersöka
hur olika utbildningsaktörer resonerar om implementeringen. Vidare var syftet att undersöka
möjligheter samt utmaningar det medför samt hur de olika utbildningsaktörerna resonerar kring
implementeringen på skolan. Vid studien användes två olika forskningsfrågor som berör vilka
möjligheter samt utmaningar det finns vid en implementering av en-till-en samt hur olika utbildningsaktörer resonerar kring detta. Studien är en empirisk fallstudie där en relativt ny implementering av digitala en-till-en har studerats. Därefter har resultatet diskuterats i relation till
Technology Acceptance Model (TAM), tidigare forskning samt studiens forskningsfrågor. Genom
en innehållsanalys av intervjuerna framkom att det är en förvirring bland de olika utbildningsaktörerna
rörande vem som tar beslut samt varför det gjorts. I och med implementeringen öppnar det upp för en rad nya möjligheter när det gäller utformandet av lektioner för lärarna men samtidigt en del hinder såsom hur infrastrukturen bör fungera. En bärande faktor för att få med alla att vara en del av digitaliseringen bör lärarna förses med rätt verktyg för att utföra arbetet. Slutsatsen är att det inte finns några faktiska bevis på att implementeringen av digitala verktyg i undervisningen inte är så omvälvande som många, både lärare samt forskare antyder. Men samtidigt om en kommun väljer att satsa på en implementering behöver man vara noga
med att förse alla lärare med rätt förutsättningar för att arbeta digitalt för att på så sätt ge alla
elever en likvärdig digital utbildning och minska den digital klyftan i Sverige.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-02-26Author
Claesson, Natalie
Keywords
digitala verktyg, IKT, implementering, skola, lärare, en-till-en
Language
swe