Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson Lagergren, Rebecka
dc.date.accessioned2020-02-28T08:23:26Z
dc.date.available2020-02-28T08:23:26Z
dc.date.issued2020-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63595
dc.description.abstractI arbetet har svenska och sydafrikanska lärares uppfattningar undersökts, kopplat till hur elevens socioekonomiska bakgrund kan hota möjligheten att få ta del av en likvärdig skola och huruvida skolval påverkar skolans likvärdighet. Det har undersökts genom sex semistrukturerade intervjuer som har utförts ansikte mot ansikte. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur några svenska och sydafrikanska mellanstadielärare uppfattar att elevers socioekonomisk bakgrund påverkar elevens möjlighet för att få ta del av en likvärdig utbildning. De viktigaste resultaten visade hur socioekonomisk bakgrund är det som lärarna upplever som ett utav de största hoten gentemot att alla elever ska få ta del av en likvärdig skola. Därför har socioekonomisk bakgrund blivit avgränsningen för begreppet en likvärdig skola och i arbetet har socioekonomisk bakgrund varit en utgångspunkt för den tematiska analysen i arbetet. Andra resultat som studien pekar på är att lärarna uppfattar resurser och fördelningen av dem som en viktig faktor för möjligheten till en likvärdig skola för alla elever, då elever från socioekonomiskt svaga bakgrunder generellt sätt behöver mer resurser för att kunna nå målen. Det som de Sydafrikanska respondenterna beskriver är dock hur socioekonomisk bakgrund är en avgörande faktor för att få en bra utbildning, då föräldrarna ofta betalar för sina barns utbildning. Medan i Sverige finns förutsättningar för att alla barn ska få ta del av en bra utbildning, även om barn från socioekonomiskt starka bakgrunder i större utsträckning placeras i skolor där de här förutsättningarna finns.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectLikvärdig skola, socioekonomisk bakgrund, mellanstadielärare, Sverige, Sydafrikasv
dc.titleEn likvärdig skola för alla.sv
dc.title.alternativeA equivalent school for all.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record