En likvärdig skola för alla.
A equivalent school for all.
Abstract
I arbetet har svenska och sydafrikanska lärares uppfattningar undersökts, kopplat till hur
elevens socioekonomiska bakgrund kan hota möjligheten att få ta del av en likvärdig skola och
huruvida skolval påverkar skolans likvärdighet. Det har undersökts genom sex
semistrukturerade intervjuer som har utförts ansikte mot ansikte. Syftet med uppsatsen är att
undersöka hur några svenska och sydafrikanska mellanstadielärare uppfattar att elevers
socioekonomisk bakgrund påverkar elevens möjlighet för att få ta del av en likvärdig
utbildning. De viktigaste resultaten visade hur socioekonomisk bakgrund är det som lärarna
upplever som ett utav de största hoten gentemot att alla elever ska få ta del av en likvärdig
skola. Därför har socioekonomisk bakgrund blivit avgränsningen för begreppet en likvärdig
skola och i arbetet har socioekonomisk bakgrund varit en utgångspunkt för den tematiska
analysen i arbetet. Andra resultat som studien pekar på är att lärarna uppfattar resurser och
fördelningen av dem som en viktig faktor för möjligheten till en likvärdig skola för alla elever,
då elever från socioekonomiskt svaga bakgrunder generellt sätt behöver mer resurser för att
kunna nå målen. Det som de Sydafrikanska respondenterna beskriver är dock hur
socioekonomisk bakgrund är en avgörande faktor för att få en bra utbildning, då föräldrarna
ofta betalar för sina barns utbildning. Medan i Sverige finns förutsättningar för att alla barn ska
få ta del av en bra utbildning, även om barn från socioekonomiskt starka bakgrunder i större
utsträckning placeras i skolor där de här förutsättningarna finns.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-02-28Author
Gustafsson Lagergren, Rebecka
Keywords
Likvärdig skola, socioekonomisk bakgrund, mellanstadielärare, Sverige, Sydafrika
Language
swe