All läsning börjar med ett val- en intervjustudie om bokval med elever i årskurs 6
ll reading begins with a choice- an interview study about book choice with pupils in year 6
Abstract
Vad, hur och varför elever gör ett visst bokval behandlas i den här studien. Syftet är att
undersöka hur elever väljer skönlitterära böcker utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
Frågeställningar som avses besvaras är vad elever väljer för böcker, hur de väljer böcker samt
hur förhandlingar formar samtalet och kan påverka deras val. Utförandet är genom en kvalitativ
metod i form av gruppintervjuer och deltagande ostrukturerad observation med elever i årskurs
6. Totalt har fem gruppintervjuer gjorts med tre elever i vardera grupp varpå samtalen sedan
transkriberats och analyserats. De analysmetoder som använts är tematisk analys och
samtalsanalys. Resultat och analys diskuteras ur ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt
med förankring i tidigare forskning. I resultatet bekräftas tidigare forskning som visar att barn
i mellanåldern tenderar att föredra böcker inom genrer spänning och äventyr. Angående hur
elever väljer böcker delges flera olika strategier för deras valprocesser. Likväl elever som inte
uttrycker ett läsintresse delar med sig av strategier för att välja böcker. Däremot råder en viss
tvivelaktighet kring huruvida strategierna fungerar i relation till främjande av läsintresse,
läsförmåga och trygghetszon. Det framkommer att tjockare böcker är mer attraktiva än tunnare
böcker vilket analyseras som en påföljd av tillgång till böcker och normer. Ytterligare ett
centralt resultat för studien är att de bokval som eleverna gör kan ses som en följd av
förhandlingar som sker. Ur ett sociokulturellt perspektiv föranleder den sociala situationen som
eleverna befinner sig i att samtalen formas vilket också har inflytande på bokvalen. Vid
analysen synliggörs dessutom en bristfällighet i kommunikation, språk och ordval kring böcker.
Slutligen belyses vikten av lärares ansvar att motivera och förse eleverna med strategier för att
kunna välja böcker som främjar läsintresset. Likaså bör lärare uppmärksamma rådande normer
och sociala situationer när elever väljer och kommunicerar om böcker. All läsning börjar med
ett val.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-02-28Author
Nilsson, Elin
Keywords
Bokval, läsmotivation, valprocesser, förhandlingar, sociokulturellt perspektiv
Language
swe