Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Elin
dc.date.accessioned2020-02-28T09:54:41Z
dc.date.available2020-02-28T09:54:41Z
dc.date.issued2020-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63603
dc.description.abstractVad, hur och varför elever gör ett visst bokval behandlas i den här studien. Syftet är att undersöka hur elever väljer skönlitterära böcker utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Frågeställningar som avses besvaras är vad elever väljer för böcker, hur de väljer böcker samt hur förhandlingar formar samtalet och kan påverka deras val. Utförandet är genom en kvalitativ metod i form av gruppintervjuer och deltagande ostrukturerad observation med elever i årskurs 6. Totalt har fem gruppintervjuer gjorts med tre elever i vardera grupp varpå samtalen sedan transkriberats och analyserats. De analysmetoder som använts är tematisk analys och samtalsanalys. Resultat och analys diskuteras ur ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt med förankring i tidigare forskning. I resultatet bekräftas tidigare forskning som visar att barn i mellanåldern tenderar att föredra böcker inom genrer spänning och äventyr. Angående hur elever väljer böcker delges flera olika strategier för deras valprocesser. Likväl elever som inte uttrycker ett läsintresse delar med sig av strategier för att välja böcker. Däremot råder en viss tvivelaktighet kring huruvida strategierna fungerar i relation till främjande av läsintresse, läsförmåga och trygghetszon. Det framkommer att tjockare böcker är mer attraktiva än tunnare böcker vilket analyseras som en påföljd av tillgång till böcker och normer. Ytterligare ett centralt resultat för studien är att de bokval som eleverna gör kan ses som en följd av förhandlingar som sker. Ur ett sociokulturellt perspektiv föranleder den sociala situationen som eleverna befinner sig i att samtalen formas vilket också har inflytande på bokvalen. Vid analysen synliggörs dessutom en bristfällighet i kommunikation, språk och ordval kring böcker. Slutligen belyses vikten av lärares ansvar att motivera och förse eleverna med strategier för att kunna välja böcker som främjar läsintresset. Likaså bör lärare uppmärksamma rådande normer och sociala situationer när elever väljer och kommunicerar om böcker. All läsning börjar med ett val.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectBokval, läsmotivation, valprocesser, förhandlingar, sociokulturellt perspektivsv
dc.titleAll läsning börjar med ett val- en intervjustudie om bokval med elever i årskurs 6sv
dc.title.alternativell reading begins with a choice- an interview study about book choice with pupils in year 6sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record