• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementeringen av digitala verktyg i förskolan

Utifrån kulturellt och socialt kapital

Abstract
Det här är en enkätstudie utförd ur en kvantitativ ansats. Den syftar till att undersöka eventuella samband som existerar mellan individuella förskolelärares egna kapital och deras implementering av digitala verktyg i förskolans verksamhet. Detta har gjorts genom att undersöka utsträckningen i individuella användares implementering av digitala verktyg och eventuella samband mellan dessa och individens kulturella och sociala kapital. Bourdieus teori om kapitalformerna används för att förklara variabler som påverkar implementeringen och teorin syftar till att förklara de resurser en individ besitter och kan använda för att påverka sin omgivning. Enkäten har vänt sig till verksamma förskolelärare på kommunala förskolor i Göteborgs kommun. Resultatet presenteras i form av medelvärdet i respondenternas användande av de digitala verktygen och hur detta varierar utifrån olika variabler inspirerade av kapitalteorin och tidigare forskning. Resultatet visar möjliga men oklara samband mellan kulturellt kapital och implementering och ett tydligt samband mellan socialt kapital och implementering. Studiens viktigaste resultat är vikten av förskolelärarnas kunskap. Framförallt bristande kunskaper och möjligheter till stöd i implementeringen har ett starkt samband med ett minskat användande av de digitala verktygen. Resultatet visar att expertis inte nödvändigtvis resulterar i en hög implementering men att bristande kunskaper tenderar att resultera i en låg implementering.
URI
http://hdl.handle.net/2077/63648
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Examensarbete (3.043Mb)
Date
2020
Author
Svensson, Kenneth
Svensson, Simon
Keywords
Digitala verktyg
implementering
Bourdieu
kapitalteori
kulturellt kapital
socialt kapital
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV