Implementeringen av digitala verktyg i förskolan
Utifrån kulturellt och socialt kapital
Abstract
Det här är en enkätstudie utförd ur en kvantitativ ansats. Den syftar till att undersöka
eventuella samband som existerar mellan individuella förskolelärares egna kapital och deras
implementering av digitala verktyg i förskolans verksamhet. Detta har gjorts genom att
undersöka utsträckningen i individuella användares implementering av digitala verktyg och
eventuella samband mellan dessa och individens kulturella och sociala kapital. Bourdieus
teori om kapitalformerna används för att förklara variabler som påverkar implementeringen
och teorin syftar till att förklara de resurser en individ besitter och kan använda för att påverka
sin omgivning.
Enkäten har vänt sig till verksamma förskolelärare på kommunala förskolor i Göteborgs
kommun. Resultatet presenteras i form av medelvärdet i respondenternas användande av de
digitala verktygen och hur detta varierar utifrån olika variabler inspirerade av kapitalteorin
och tidigare forskning.
Resultatet visar möjliga men oklara samband mellan kulturellt kapital och implementering
och ett tydligt samband mellan socialt kapital och implementering. Studiens viktigaste resultat
är vikten av förskolelärarnas kunskap. Framförallt bristande kunskaper och möjligheter till
stöd i implementeringen har ett starkt samband med ett minskat användande av de digitala
verktygen. Resultatet visar att expertis inte nödvändigtvis resulterar i en hög implementering
men att bristande kunskaper tenderar att resultera i en låg implementering.
View/ Open
Date
2020Author
Svensson, Kenneth
Svensson, Simon
Keywords
Digitala verktyg
implementering
Bourdieu
kapitalteori
kulturellt kapital
socialt kapital
Language
swe