• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementeringen av digitala verktyg i förskolan

Utifrån kulturellt och socialt kapital

Sammanfattning
Det här är en enkätstudie utförd ur en kvantitativ ansats. Den syftar till att undersöka eventuella samband som existerar mellan individuella förskolelärares egna kapital och deras implementering av digitala verktyg i förskolans verksamhet. Detta har gjorts genom att undersöka utsträckningen i individuella användares implementering av digitala verktyg och eventuella samband mellan dessa och individens kulturella och sociala kapital. Bourdieus teori om kapitalformerna används för att förklara variabler som påverkar implementeringen och teorin syftar till att förklara de resurser en individ besitter och kan använda för att påverka sin omgivning. Enkäten har vänt sig till verksamma förskolelärare på kommunala förskolor i Göteborgs kommun. Resultatet presenteras i form av medelvärdet i respondenternas användande av de digitala verktygen och hur detta varierar utifrån olika variabler inspirerade av kapitalteorin och tidigare forskning. Resultatet visar möjliga men oklara samband mellan kulturellt kapital och implementering och ett tydligt samband mellan socialt kapital och implementering. Studiens viktigaste resultat är vikten av förskolelärarnas kunskap. Framförallt bristande kunskaper och möjligheter till stöd i implementeringen har ett starkt samband med ett minskat användande av de digitala verktygen. Resultatet visar att expertis inte nödvändigtvis resulterar i en hög implementering men att bristande kunskaper tenderar att resultera i en låg implementering.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63648
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Examensarbete (3.043Mb)
Datum
2020
Författare
Svensson, Kenneth
Svensson, Simon
Nyckelord
Digitala verktyg
implementering
Bourdieu
kapitalteori
kulturellt kapital
socialt kapital
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV