• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever med beteendeproblem – en kvalitativ studie kring lärares resonemang om elever som ryms inom kategorin

Sammanfattning
Syftet är att undersöka hur lärare resonerar kring elever med beteendeproblem i skolan med särskilt fokus på följande frågeställningar:Hur beskriver lärare elever med beteendeproblem?Hur förklarar lärare elevers beteendeproblem?Hur resonerar lärare kring arbetetför att stödja elever med beteendeproblem ?Metod: Studien är kvalitativ och utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 3–6. Diskursanalys har använts som metodologi. Studien eftersträvar relaterbarhet, snarare än generaliserbarhet. Teori: Den teoretiska utgångspunkten grundar sig i systemteori och socialkonstruktionism.Även despecialpedagogiska perspektivenanvänds, det vill säga relationellt och kategoriskt perspektiv samt dilemmaperspektivet. Resultat: Intervjupersonerna uttryckte en liktydig komplexitet i sin syn på elever med beteendeproblem och varför beteendeproblem uppstår. Det relationella perspektivet, med fokus på miljö uttrycktes, men även det kategoriska perspektivet, vilket visade sig i förklaringsmodeller utifrån personliga egenskaper eller utifrån en medicinsk diagnos. Elever med beteendeproblem var även uppkomst till flera dilemman som lärarna gavuttryck för, så som tiden som lades på konflikthantering och att skapa arbetsro samt om eleverna skulle vara inkluderade i den ordinarie gruppen. Den sistnämnda var genomgående en åtgärd som lärarna var överens om kunde vara ett adekvat stöd.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63711
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (739.8Kb)
Datum
2020-03-04
Författare
Mattsson, Linnéa
Beckman, Jeanette
Nyckelord
beteendeproblem
lärare
specialpedagogik
systemteori
socialkonstruktionism
kategoriskt perspektiv
relationellt perspektiv
dilemmaperspektiv
Serie/rapportnr.
Magister
HT19 IPS SPP610
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV