• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Paus eller pedagogisk verksamhet?

Utomhuslekens betydelse för barns utveckling av social kompetens i förskolan

Abstract
Det verkar saknas kunskap bland förskolepedagoger om utomhuslek och hur den kan användas för att främja barns utveckling och lärande, både i Sverige och utomlands. Samtidigt finns det en tendens att fokusera undervisningen i förskolan mer på mätbara hårda ämneskunskaper istället för mjuka kompetenser såsom social kompetens. Syftet med denna översiktsstudie var att undersöka utomhuslekens betydelse för barns utveckling av social kompetens för att öka kunskapen inom ämnet. Följande forskningsfrågor besvarades: Kan utomhuslek gynna barns utveckling av social kompetens enligt tidigare forskning? Vad säger tidigare forskning om hur utomhuslek kan gynna barns utveckling av social kompetens? Vilka förutsättningar och hinder presenteras i tidigare forskning för barns utveckling av social kompetens genom utomhuslek? Sökningen i tre databaser, Education Research Complete, Education Collection och Nordic Base of Early Childhood Education and Care med hjälp av PICOC-modellen gav 161 träffar efter dublettkontroll. Efter screeningprocess och kvalitetsgranskning inkluderades åtta vetenskapliga artiklar i denna systematiska litteraturöversikt. En innehållsanalys genomfördes av de inkluderade studiernas resultat. Relevanta nyckelord (koder) identifierades vilka sedan sammanfattades till kategorier och övergripande teman. Resultatet är att utomhuslek kan gynna utvecklingen av förskolebarns sociala kompetens om vissa förutsättningar är uppfyllda. Dessa förutsättningar är framförallt en varierande miljö med naturliga inslag och pedagoger som kan hitta en balans mellan att ge stöd och att tillåta autonomi. Utomhuslek kan främja barns utveckling av social kompetens framförallt genom lekens speciella karaktär. Barnens samvaro, när de leker ute i naturen, präglas av inkludering, stöd och samarbete. Många lekar där har ett socialt inslag och ger utrymme för kommunikation och interaktion. Samtidigt finns det mindre konflikter och konkurrens om resurser och lärarens uppmärksamhet. Genom att klara utmaningar och ta risker kan barn samarbeta med varandra och utveckla självkännedom och självförtroende.
URI
http://hdl.handle.net/2077/63718
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
gupea_2077_63718_1.pdf (1.021Mb)
Date
2020
Author
Berglund, Amanda
Brielbeck, Rebecca
Keywords
utomhuslek
social kompetens
förskola
utomhusmiljö
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV