Show simple item record

dc.contributor.authorAhlström, Christina
dc.contributor.authorAlamartin, Minna
dc.contributor.authorBäck, Hanna
dc.date.accessioned2020-03-05T13:12:57Z
dc.date.available2020-03-05T13:12:57Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63758
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att få mer kunskap och förståelse av hur yngre barn i förskolan kommunicera och samspelar under en samlingssituation. I dag finns det mycket forskning kring hur de äldre barnen i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med sin omgivning. Hur kommunicerar yngre barnen på förskolan när det inte har den verbala kommunikationen att kommunicera med. Hur kan de yngre barnen få möjligheter till att samspela? Därför blir syftet att försöka att få svar på hur barn och vuxna samspela i en samlingssituation. Hur försöker pedagogerna göra barnen delaktiga och hur tar barnen själva initiativ till att kommunicera under dessa situationer. Då samlingen är en återkommande situation som många förskolor har blir även syftet att se om hur de kan få en gemensam förståelse för samlingen, eller om man i de aktiviteter som man har i samlingen tappar de gemsamma fokuset helt. För att kunna besvara dessa frågor och få svar på syftet med arbetet kommer vi att använda observation som metod. Detta för att få syn på vad som händer under samlingen och kunna i efterhand titta på sekvensen om och om igen. Genom att analysera rad för rad hoppas vi att vi kan få en djupare förståelse över det som händer under aktiviteten. Resultatet av vår mindre empiriska studie blev att vi kunder i de valda observationerna se hur pedagogerna fångade barnen i samlingen. I de flesta observationerna tappades det gemensamma förståelsen av den aktivitet som pedagogen hade. Detta gjorde att samspelt med barnen blev oftast enbart från pedagogens håll. Genom att man kommunicerade med barnen verbalt men erbjöd inga andra alternativ till kommunikation. I vår studie har vi i dessa observationer sett hur viktig pedagogens egna förhållningssätt är för att fånga barnens uppmärksamhet och lärande. Att genom de didaktiska valen kan göra andra val för att skapa möjligheter till samspel med de yngre barnen på förskolan.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectKommunikationsv
dc.subjectsamspelsv
dc.subjectyngre barnsv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectsamlingsv
dc.titleHär är jag! Fröken.sv
dc.title.alternativeEn studie om samspel mellan pedagoger och yngre barn i samlingen.sv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record