Här är jag! Fröken.
En studie om samspel mellan pedagoger och yngre barn i samlingen.
Abstract
Syftet med denna studie är att få mer kunskap och förståelse av hur yngre barn i förskolan
kommunicera och samspelar under en samlingssituation. I dag finns det mycket forskning
kring hur de äldre barnen i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med sin
omgivning. Hur kommunicerar yngre barnen på förskolan när det inte har den verbala
kommunikationen att kommunicera med. Hur kan de yngre barnen få möjligheter till att
samspela? Därför blir syftet att försöka att få svar på hur barn och vuxna samspela i en
samlingssituation. Hur försöker pedagogerna göra barnen delaktiga och hur tar barnen själva
initiativ till att kommunicera under dessa situationer. Då samlingen är en återkommande
situation som många förskolor har blir även syftet att se om hur de kan få en gemensam
förståelse för samlingen, eller om man i de aktiviteter som man har i samlingen tappar de
gemsamma fokuset helt. För att kunna besvara dessa frågor och få svar på syftet med arbetet
kommer vi att använda observation som metod. Detta för att få syn på vad som händer under
samlingen och kunna i efterhand titta på sekvensen om och om igen. Genom att analysera rad
för rad hoppas vi att vi kan få en djupare förståelse över det som händer under aktiviteten.
Resultatet av vår mindre empiriska studie blev att vi kunder i de valda observationerna se hur
pedagogerna fångade barnen i samlingen. I de flesta observationerna tappades det
gemensamma förståelsen av den aktivitet som pedagogen hade. Detta gjorde att samspelt med
barnen blev oftast enbart från pedagogens håll. Genom att man kommunicerade med barnen
verbalt men erbjöd inga andra alternativ till kommunikation. I vår studie har vi i dessa
observationer sett hur viktig pedagogens egna förhållningssätt är för att fånga barnens
uppmärksamhet och lärande. Att genom de didaktiska valen kan göra andra val för att skapa
möjligheter till samspel med de yngre barnen på förskolan.
View/ Open
Date
2020Author
Ahlström, Christina
Alamartin, Minna
Bäck, Hanna
Keywords
Kommunikation
samspel
yngre barn
förskolan
samling
Language
swe