Fostran och frihet. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers resonemang och arbete med barns inflytande och delaktighet i förskolan.
Sammanfattning
Studien syftar till att undersöka hur verksamma pedagoger i förskolan resonerar kring sitt arbete med barns inflytande och delaktighet. Syftet rymmer även en undersökning av de möjligheter och begränsningar pedagogernas resonemang visar samt hur dessa kan kopplas till teorier kring makt och styrning. Relevansen för denna studie grundar sig i de riktlinjer och mål som förskolans läroplan ålägger förskolepersonal att införliva. Detta skapar ett intresse i att undersöka hur pedagoger resonerar kring och realiserar riktlinjerna i förskolans praktik. För att svara på syftet har tio kvalitativa intervjuer av verksamma förskollärare och barnskötare genomförts och sedan analyserats utifrån tidigare forskning i ämnet samt Michel Foucaults teorier kring disciplinerande styrningstekniker. Urvalsgruppen består av 7 verksamma förskollärare och 3 verksamma barnskötare som alla i studien benämns som pedagoger. Detta då avsikten är att undersöka flera resonemang snarare än att jämföra de olika yrkesgruppernas svar med varandra. Resultatet visar att pedagoger upplever arbetet med barns inflytande och delaktighet som komplext och att innebörden av begreppen är mångfacetterat. Resultatet visar att det finns många möjligheter samt begränsningar för barns inflytande och delaktighet. Det visar också att makt och styrning är närvarande i samspelet mellan pedagoger och barn samt präglar hur barns inflytande och delaktighet realiseras i förskolan.
Examinationsnivå
Student essay