• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att få en bra relation, det är A och O

Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur man som slöjdlärare kan arbeta med elever i behov av särskilt stöd och deras åtgärdsprogram. Studien utgick ifrån följande två frågeställningar: - Hur arbetar slöjdlärare med att applicera åtgärdsprogram i deras ordinarie undervisning? - Hur påverkar arbetet med elever i behov av särskilt stöd övriga elever i slöjden? Som teoretisk utgångspunkt för arbetet användes specialpedagogiska perspektiv. En kvalitativ studie genomfördes med semistrukturerade intervjuer där fyra yrkesverksamma slöjdlärare från tre olika skolor medverkade. I rapporten från undersökningen presenteras en redogörelse av begreppet elever i behov av särskilt stöd, samt de bestämmelser som finns kring dessa elever framskrivna i skollag, läroplan, samt Skolverkets publikation Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Resultatet av studien kategoriserades efter fem specialpedagogiska perspektiv: individperspektivet, organisations- och systemperspektivet, relationella perspektivet, det kompensatoriska perspektivet och dilemmaperspektivet. Genom dessa kategoriseringar framkom i studien flera olika infallsvinklar till arbetet med elever i behov av särskilt stöd, som till exempel: relationer, tillgång till resurser av olika slag, kunskap och bakgrundsinformation. Det som enligt de deltagande slöjdlärarna ansågs som den viktigaste komponenten för att lyckas i arbetet med elever i behov av särskilt stöd var relationen till eleven, detta var enligt en av lärarna ”nästan a och o”.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63771
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_63771_1.pdf (640.6Kb)
Datum
2020
Författare
Ahlgren Karlsson, Josefine
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV