• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Miljö och hållbarhet i slöjdundervisningen

Sammanfattning
Utifrån tanken om att miljöfrågor är både viktigare och mer aktuella än någonsin, syftar arbetet till att kartlägga hur miljö- och hållbarhetsaspekter formulerats i de svenska läroplanernas allmänna del och slöjdämnets kursplan från och med införandet av grundskolesystemet 1962 fram till det förslag på en reviderad kursplan som Skolverket lade fram hösten 2019. De utgivna läroplanerna har getts en kortfattad beskrivning där förändringar gällande skolans verksamhet och slöjdämnets karaktär redogjorts för. Miljö- och hållbarhetsperspektiven har beskrivits utifrån FN:s internationella miljökonferenser från 1970-talet och framåt och de dokument konferenserna resulterat i, som bidragit till att forma begreppens innebörd. Undersökningen gjordes genom att med hjälp av läroplansteori via en komparativ innehållsanalys analysera de utgivna läroplanerna för att se vilka likheter och skillnader som förekommer gällande miljö- och hållbarhetsfrågor och hur dessa har förändrats över tid. Undersökningen visade att miljö- och hållbarhetsfrågor varit en del av alla läroplaner sedan införandet av grundskolan men att det under åren varierat i omfång och karaktär. Förändringarna diskuteras i förhållande till för tiden aktuella miljökonferenser för att se vad som kan ha bidragit till att läroplanerna och kursplanerna förändrats över tid. Vidare diskuteras vad miljö- och hållbarhetsperspektiven kan få för betydelse i praktiken utifrån Goodlads (1979) teori om läroplanens fem nivåer och hur perspektiven får olika innebörd för olika aktörer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63772
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_63772_1.pdf (697.0Kb)
Datum
2020
Författare
Linderholm, Tim
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV