Politiska attityder till förskolläraryrkets status
En enkätstudie om förskolläraryrket som profession utifrån ett genusperspektiv
Abstract
Detta är en kvantitativ studie som har gjorts genom en enkätundersökning i syfte att
undersöka politiska attityder till förskolläraryrkets status och profession ur ett
genusperspektiv. Vidare ämnar vi undersöka betydelsen av politikernas partitillhörighet,
könsidentitet, utbildningsnivå och ålder i relation till deras attityder. Svar från 84 politiker i
fem kommuner i Västra Götalands län ligger till grund för resultatet i studien.
Studien utgår från frågeställningen “vilka attityder till förskolläraryrket som profession blir
synliga och hur skiljer sig dessa åt?”. Genom tabeller och diagram redovisas ett resultat som
bland annat tyder på att det är en majoritet av politikerna som är är positivt inställda till att
förskolläraryrkets status höjs och att det fortfarande finns vissa könsstereotypa åsikter kring
hur lämpligt det är med förskollärare med manlig könsidentitet. Det blir också synligt att det
finns attitydskillnader mellan politikernas kön och partitillhörighet. Studien utmynnar i en
diskussion där de attityder till förskolläraryrket som blev synliga bearbetas. Diskussionen av
studiens resultat landar i en slutsats om att förskolläraryrkets status som profession handlar
om tolkningen av professionsbegreppet. Utifrån begreppet “hybridprofession” kan vi tolka
förskolläraryrket som en profession.
View/ Open
Date
2020Author
Edin, Ebba
Selvén, Frida
Gunnarsson, Jenny
Keywords
förskolläraryrket
profession
professionalisering
genus
politik
status
Language
swe