Show simple item record

dc.contributor.authorEdin, Ebba
dc.contributor.authorSelvén, Frida
dc.contributor.authorGunnarsson, Jenny
dc.date.accessioned2020-03-06T13:22:53Z
dc.date.available2020-03-06T13:22:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63781
dc.description.abstractDetta är en kvantitativ studie som har gjorts genom en enkätundersökning i syfte att undersöka politiska attityder till förskolläraryrkets status och profession ur ett genusperspektiv. Vidare ämnar vi undersöka betydelsen av politikernas partitillhörighet, könsidentitet, utbildningsnivå och ålder i relation till deras attityder. Svar från 84 politiker i fem kommuner i Västra Götalands län ligger till grund för resultatet i studien. Studien utgår från frågeställningen “vilka attityder till förskolläraryrket som profession blir synliga och hur skiljer sig dessa åt?”. Genom tabeller och diagram redovisas ett resultat som bland annat tyder på att det är en majoritet av politikerna som är är positivt inställda till att förskolläraryrkets status höjs och att det fortfarande finns vissa könsstereotypa åsikter kring hur lämpligt det är med förskollärare med manlig könsidentitet. Det blir också synligt att det finns attitydskillnader mellan politikernas kön och partitillhörighet. Studien utmynnar i en diskussion där de attityder till förskolläraryrket som blev synliga bearbetas. Diskussionen av studiens resultat landar i en slutsats om att förskolläraryrkets status som profession handlar om tolkningen av professionsbegreppet. Utifrån begreppet “hybridprofession” kan vi tolka förskolläraryrket som en profession.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectförskolläraryrketsv
dc.subjectprofessionsv
dc.subjectprofessionaliseringsv
dc.subjectgenussv
dc.subjectpolitiksv
dc.subjectstatussv
dc.titlePolitiska attityder till förskolläraryrkets statussv
dc.title.alternativeEn enkätstudie om förskolläraryrket som profession utifrån ett genusperspektivsv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record