• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk utredning En studie om samverkan i utredningen om en elevs behov av särskilt stöd

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att ta reda på vilka erfarenheter lärare kan ha av processen att utreda en elevs behov av särskilt stöd. För att besvara syftet kommer området att studeras utifrån följande forskningsfrågor: Hur beskriver lärare samverkan kring utredningen av särskilt stöd? Vilket stöd får lärare av den pedagogiska utredningen? Metod: Utifrån studiens syfte har kvalitativa intervjuer genomförts. Studien har inspirerats av hermeneutiken som knutit ihop syfte och metod. Intervjuerna genomfördes med stöd av en intervjuguide. Intervjuerna transkriberades för att vara en avgörande del i analysarbetet. Syfte, frågeställningar, vald teori och hermeneutiken låg till grund för analysarbetet. Urvalet till studien skedde genom snöbollsurval som resulterade i nio intervjuer med lärare med erfarenhet av utredningar av särskilt stöd. Resultat: Resultatet visar att lärare inte upplever att de får ett stöd av den färdigställda pedagogiska utredningen i sin undervisning. När det finns en samverkan med elevhälsans professioner under utredningsprocessen som innehåller former av delaktighet som leder till lärande så erfars ett stöd i undervisningen av lärarna i studien. Resultatet visar vidare att brister eller avsaknad av samverkan bland annat kan härledas till organisationsnivå.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63793
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (720.1Kb)
Date
2020-03-09
Author
Grundström, Johanna
Sällberg, Jennie
Keywords
pedagogisk utredning
utredning av en elevs behov av särskilt stöd
specialpedagog
åtgärdsprogram
lärare
Series/Report no.
Magister
HT19 IPS SPP610
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV