Visa enkel post

dc.contributor.authorGrundström, Johanna
dc.contributor.authorSällberg, Jennie
dc.date.accessioned2020-03-09T08:32:18Z
dc.date.available2020-03-09T08:32:18Z
dc.date.issued2020-03-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63793
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att ta reda på vilka erfarenheter lärare kan ha av processen att utreda en elevs behov av särskilt stöd. För att besvara syftet kommer området att studeras utifrån följande forskningsfrågor: Hur beskriver lärare samverkan kring utredningen av särskilt stöd? Vilket stöd får lärare av den pedagogiska utredningen? Metod: Utifrån studiens syfte har kvalitativa intervjuer genomförts. Studien har inspirerats av hermeneutiken som knutit ihop syfte och metod. Intervjuerna genomfördes med stöd av en intervjuguide. Intervjuerna transkriberades för att vara en avgörande del i analysarbetet. Syfte, frågeställningar, vald teori och hermeneutiken låg till grund för analysarbetet. Urvalet till studien skedde genom snöbollsurval som resulterade i nio intervjuer med lärare med erfarenhet av utredningar av särskilt stöd. Resultat: Resultatet visar att lärare inte upplever att de får ett stöd av den färdigställda pedagogiska utredningen i sin undervisning. När det finns en samverkan med elevhälsans professioner under utredningsprocessen som innehåller former av delaktighet som leder till lärande så erfars ett stöd i undervisningen av lärarna i studien. Resultatet visar vidare att brister eller avsaknad av samverkan bland annat kan härledas till organisationsnivå.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesHT19 IPS SPP610sv
dc.subjectpedagogisk utredningsv
dc.subjectutredning av en elevs behov av särskilt stödsv
dc.subjectspecialpedagogsv
dc.subjectåtgärdsprogramsv
dc.subjectläraresv
dc.titlePedagogisk utredning En studie om samverkan i utredningen om en elevs behov av särskilt stödsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post