• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En lyckad inskolning?

En empirisk intervjustudie

Sammanfattning
Den här studien är en empirisk intervjustudie med tre stycken forskningsfrågor som utgångspunkt. Syftet är att undersöka vad som kännetecknar en lyckad inskolning i förskolan, vilka faktorer som är viktiga för att barnet ska knyta an till en pedagog samt hur ansvarsfördelningen i den nya läroplanen kan tolkas. Studien utgår från anknytningsteorin som är en väl beprövad teori när det kommer till små barns behov av trygghet. Undersökningen har gjorts i form av intervjuer med sex stycken förskollärare med sammanlagt 104 års erfarenhet inom förskolan. I resultatdelen sammanfattas intervjuerna och en analys av det som sagts presenteras. Resultatet behandlar viktiga faktorer som spelar stor roll för både en lyckad inskolning och hur en anknytningsrelation mellan barn och pedagog skapas. Faktorerna är: Väl fungerande kommunikation, individanpassning samt trygga vårdnadshavare. En annan faktor som är viktig vid en lyckad inskolning är just att barnet ska knyta an till minst en pedagog. Slutligen diskuteras studiens resultat, relevans för förskollärares yrkesutövning och didaktiska konsekvenser samt förslag på vidare forskning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63802
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Examensarbete (565.3Kb)
Datum
2020
Författare
Dahlén, Sandra
Falkström, Frida
Nyckelord
Inskolning
anknytning
vårdnadshavare
förskollärare
läroplan
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV