En lyckad inskolning?
En empirisk intervjustudie
Sammanfattning
Den här studien är en empirisk intervjustudie med tre stycken forskningsfrågor som utgångspunkt. Syftet är att undersöka vad som kännetecknar en lyckad inskolning i förskolan, vilka faktorer som är viktiga för att barnet ska knyta an till en pedagog samt hur ansvarsfördelningen i den nya läroplanen kan tolkas. Studien utgår från anknytningsteorin som är en väl beprövad teori när det kommer till små barns behov av trygghet. Undersökningen har gjorts i form av intervjuer med sex stycken förskollärare med sammanlagt 104 års erfarenhet inom förskolan. I resultatdelen sammanfattas intervjuerna och en analys av det som sagts presenteras. Resultatet behandlar viktiga faktorer som spelar stor roll för både en lyckad inskolning och hur en anknytningsrelation mellan barn och pedagog skapas. Faktorerna är: Väl fungerande kommunikation, individanpassning samt trygga vårdnadshavare. En annan faktor som är viktig vid en lyckad inskolning är just att barnet ska knyta an till minst en pedagog. Slutligen diskuteras studiens resultat, relevans för förskollärares yrkesutövning och didaktiska konsekvenser samt förslag på vidare forskning
Fil(er)
Datum
2020Författare
Dahlén, Sandra
Falkström, Frida
Nyckelord
Inskolning
anknytning
vårdnadshavare
förskollärare
läroplan
Språk
swe