• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad påverkar utvecklingen av barns kommunikation?

En översiktsstudie över skillnader i flickors och pojkars tidiga verbala kommunikation

Abstract
I all tid har kommunikation varit det som hållit ihop världen och fått utvecklingen att gå framåt. Men hur börjar det? Anledningen till att vi intresserar oss för det här grundar sig i att vi har noterat att det finns skillnader i flickors och pojkars verbala kommunikationsutveckling. Det här i sin tur inspirerade oss till att ta reda på mer fakta kring hur det kommer sig. Vi valde att utgå från två frågeställningar, vilka löd: på vilket sätt spelar genus roll för hur barn lär sig verbal kommunikation? samt vilka övriga faktorer påverkar barnens verbala kommunikationsinlärning? för att kunna ge ett så uttömmande svar som möjligt. Den metod vi valde att använda oss av för att undersöka vilket sätt genus och eventuella övriga faktorer spelar roll för hur barn lär sig verbal kommunikation blev en översiktsstudie, då det redan fanns en uppsjö av tidigare forskning. Syftet med den här studien blev således att bidra med mer sammanställd forskning för att underlätta för yrkesverksamma och intresserade. Dessutom vill vi öppna upp ögonen för de verksamma inom förskolan hur forskningsläget ser ut, och därigenom ge dem möjlighet att motverka det resultat studien uppvisar. Vi har grundat vår översiktsstudie på 19 artiklar som är utgivna mellan 1978–2018. Resultatet i vår studie visar att flickor är snabbare än pojkar när det kommer till att lära sig verbal kommunikation, och att exempelvis vårdnadshavarnas utbildningsnivå har en inverkan på densamma. En annan faktor som bidrar till skillnaderna är vilka lekar barnen väljer att leka samt vilka leksaker som involveras. Likaså förskolans verksamhet och personal påverkar hur barnen utvecklar sin verbala kommunikation, även om den mesta av forskningen tyder på att den största skillnaden finns i hjärnans konstruktion.
URI
http://hdl.handle.net/2077/63803
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Examensarbete (623.8Kb)
Date
2020
Author
Fallenius, Sophie
Fetsi, Nicki
Eriksson, Elin
Keywords
Verbal kommunikation
Genus
Vuxna
Pedagoger
Språkmiljö
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV