• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Används kunskapsformerna i matematikundervisningen? En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar kring de fyra kunskapsformerna

Sammanfattning
Abstract Examinationsnivå: C-uppsats, 10 poäng Titel: Används kunskapsformerna i matematikundervisningen – En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar kring de fyra kunskapsformerna Författare: Lise-Lotte Aspgren och Anna Håkansson Termin och år: Vt 06 Institution: IPD Handledare: Per-Olof Bentley Rapportnummer: VT06-2611-59 Nyckelord: fakta, förståelse, färdighet, förtrogenhet, kunskapsformer Bakgrund Under vår utbildning har vi kommit i kontakt med de fyra kunskapsformerna fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet i olika sammanhang, men framför allt då vi läste matematik i barnens värld, 20 poäng. Även på vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kom vi i kontakt med de fyra kunskapsformerna och kunde då jämföra våra erfarenheter. Vi kune konstatera att det skilde sig åt och att kunskapsformerna hölls levande hos någon lärare där de lyftes fram och medvetet applicerades på undervisningen medan det hos en annan lärare inte användes. Vår nyfikenhet väcktes och vi ville se om de fyra kunskapsformerna trots allt existerade om än implicit hos lärare, och om de omvedvetet använder dem i sin undervisning. Syfte Syftet med denna studie har således varit att undersöka hur och om lärare använder de fyra kunskapsformerna fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet och hur de appliceras i matematikundervisningen. Undersökningen består i två metoder såsom videofilmad undervisning samt intervju med lärarna. Metod Metoden kallas video-stimulated-recall-interviews och innebär att intervjun utgår ifrån en videoupptagning. Videoupptagningen används som utgångspunkt utifrån vilken lärarna kan reflektera i den semistrukturerade intervjun. Genom att använda videoupptagning stimuleras lärarens tankar och reflektioner kring sin undervisning. Utifrån intervjuerna tolkas lärarnas uppfattningar kring de fyra kunskapsformerna. Resultat Resultatet från undersökningen visar att lärarna inte explicit i någon större utsträckning reflekterar över de fyra kunskapsformerna fakta, förståeslse, färdighet och förtrogenhet i sin matematikundervisning. Således är slutsatsen att de fyra kunskapsformerna inte är befästa som begrepp hos de lärare som deltog i undersökningen.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/639
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ej_elektroniskt_publicerat.pdf (6.302Kb)
Datum
2006
Författare
Aspgren, Lise-Lotte
Håkansson, Anna
Nyckelord
förtrogenhet
kunskapsformer
fakta
förståelse
färdighet
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-59
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV