Undervisning i förskolan - en kvalitativ studie om förskollärares resonemang att leda undervisning utifrån barns olika behov av lednings, stimulans eller särskilt stöd
Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur 8 förskollärare fördelade på olika förskolor resonerar
och utformar sin undervisning så att alla barn utvecklas och lär utifrån sina intressen och
behov, främst för barn som av olika anledningar är i behov av särskilt stöd.
Studien utgår från en fenomenologisk ansats och första ordningens perspektiv, eftersom vi är
intresserade av att få fatt i förskollärarnas erfarenheter och upplevelser av att skapa
undervisning för alla barn, utifrån deras olika intressen och behov. Empirin har samlats in
genom kvalitativa intervjuer utifrån en semistrukturerad frågeguide med ett fåtal öppna
frågor. Materialet valdes att bearbetas utifrån en kvalitativ fenomenografisk analysmodell i 7
steg, där vi sökte efter mönster och samband och succesivt skapade en gemensam förståelse.
I resultatet framkommer det att förskollärarnas teoretiska perspektiv och yrkeserfarenhet
påverkar hur undervisningen planeras och genomförs, vilket i sin tur påverkar barnens
möjligheter att kunna utvecklas och lära utifrån sina intressen och behov. Förskollärarens
teoretiska perspektiv påverkas av när de genomförde sin utbildning. Förskollärare med många
års yrkeserfarenhet utgår från ett mer individanpassat perspektiv där delaktighet blir
betydelsefullt för utveckling och lärande. Förskollärare med färre år i yrket arbetar mer utifrån
ett grupperspektiv där barnen har större möjligheter att kunna påverka sin utveckling och
lärande. Det framkommer även att det finns svårigheter i samspel dels mellan förskollärare
och dels i arbetslaget, men även i barnens samspel.
Betydelsefullt för förskollärarnas möjligheter till att lyckas med att leda undervisning handlar
om att skapa tydlig pedagogik, anpassa lärmiljön och ge barnen möjlighet till olika
kommunikationsmedel. Framförallt att förskollärarna även arbetar systematiskt med
dokumentationen, för att medvetet synliggöra deras arbete. I studien framkommer det brister
i arbetet med dokumentation, detta prioriteras ofta bort på grund av tidsbrist.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-03-27Author
Hellberg, Vivi-Ann
Henriksson, Maria
Keywords
undervisning
förskola
barnsyn
förhållningssätt
barn i behov av stöd
lärmiljö
Series/Report no.
Magister
HT19 IPS SPP610
Language
swe