Hur kan beställare främja och förbättra utvärderingars användning och nytta? En översikt av forskning om utvärderingsprocessens utformning utifrån ett beställarperspektiv.
Abstract
Syfte:
Syftet med uppsatsen är att vidga och fördjupa kunskapen om och förståelsen av utvärderingars användning och nytta utifrån ett beställar- och förbättringsperspektiv. Syftet är också att denna kunskap och förståelse kan vara till nytta för organisationer som beställer utvärderingar.
Teori:
Uppsatsens teoretiska ramverk och tidigare forskning utgörs av tre kunskapsfält: utvärderingsanvändning, implementering och lärande för hur information och kunskap kan konstrueras och tillämpas.
Metod:
Sammanställning och analys av texter från relevant forskningslitteratur. Innehållsanalys av texter utifrån analysmodell inspirerad av programteorins logik.
Resultat:
Resultatet visar att det, i de fall utvärderingar görs i förbättringssyfte, är fördelaktigt om intressenter görs delaktiga i utvärderingsprocessen. Involvering antas medföra relevans, acceptans och ansvar för utvärderingen vilka är aspekter som förklarar varför utvärderingar används.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-04-24Author
Olluri, Alberita
Keywords
Utvärdering
Användning
Förbättring
Deltagande
Utvärderingsprocess
Implementering
Lärande
Beställare
Mekanismer
Language
swe