dc.contributor.author | Olluri, Alberita | |
dc.date.accessioned | 2020-04-24T08:41:44Z | |
dc.date.available | 2020-04-24T08:41:44Z | |
dc.date.issued | 2020-04-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/64139 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med uppsatsen är att vidga och fördjupa kunskapen om och förståelsen av utvärderingars användning och nytta utifrån ett beställar- och förbättringsperspektiv. Syftet är också att denna kunskap och förståelse kan vara till nytta för organisationer som beställer utvärderingar.
Teori:
Uppsatsens teoretiska ramverk och tidigare forskning utgörs av tre kunskapsfält: utvärderingsanvändning, implementering och lärande för hur information och kunskap kan konstrueras och tillämpas.
Metod:
Sammanställning och analys av texter från relevant forskningslitteratur. Innehållsanalys av texter utifrån analysmodell inspirerad av programteorins logik.
Resultat:
Resultatet visar att det, i de fall utvärderingar görs i förbättringssyfte, är fördelaktigt om intressenter görs delaktiga i utvärderingsprocessen. Involvering antas medföra relevans, acceptans och ansvar för utvärderingen vilka är aspekter som förklarar varför utvärderingar används. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Utvärdering | sv |
dc.subject | Användning | sv |
dc.subject | Förbättring | sv |
dc.subject | Deltagande | sv |
dc.subject | Utvärderingsprocess | sv |
dc.subject | Implementering | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.subject | Beställare | sv |
dc.subject | Mekanismer | sv |
dc.title | Hur kan beställare främja och förbättra utvärderingars användning och nytta? En översikt av forskning om utvärderingsprocessens utformning utifrån ett beställarperspektiv. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Public Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan | swe |
dc.type.degree | Student essay | |