• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Så löser vi vardagen - Vardagsstrategier hos föräldrar som har barn inom autismspektrat

Sammanfattning
Bakgrund: Som förälder till barn med autism var det vanligt att oväntade situationer dök upp vilket gjorde att föräldrarna får bygga ett liv av rutiner och strategier för att hantera vardagen. Under autismspektrumtillstånd ingår autistiskt syndrom, högfungerande autism och atypisk autism. Det är inte ovanligt att barnen upplevs explosiva, lata och ouppfostrade och har problem med till exempel sinnesintryck och social interaktion som kan skapa svårigheter i aktiviteter i det dagliga livet. Att som förälder märka att ens barn inte utvecklas som andra barn orsakar ibland en livskris och den föreliggande studien vill belysa hur det ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv går att stödja familjer genom ökad kunskap om vardagsstrategier inom målgruppen. Syfte: Syftet är att undersöka vardagsstrategier hos föräldrar som har barn inom autismspektrum. Metod: Föreliggande studie är en kvalitativ studie med induktiv ansats och bygger på fem självbiografier. Biografierna har hittats genom en systematisk sökning i databaserna Libris och GOTLIB. Datamaterialet har analyserats utifrån Graneheim och Lundmans kvalitativa innehållsanalys. Resultat: I resultatet framkom två olika grupper av strategier som föräldrarna använder för att kunna förhålla sig till situationen samt underlätta sin vardag. Fem kategorier med nio underkategorier av strategier har kartlagts genom analysen. Kategorierna behandlar följande strategier: “att stärka familjerelationen”, “att sätta svårigheter i större perspektiv”, “att försöka skapa balans i vardagen”, “att ta extern hjälp” och “att förneka situationen”. Slutsats: Föräldrarnas strategier visade sig vara en viktig aspekt för att kunna överleva vardagen och skapa en hälsosam vardagsbalans. Författarna anser att det behövs mer preventivt arbete för föräldrar inom habilitering och hälsa samt barn- och ungdomspsykiatrin. Genom arbetsterapeutiska interventioner kan strategiutveckling användas i ett tidigt skede för att skapa en fungerande vardag och främja psykisk hälsa hos föräldrarna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64224
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
Fil(er)
Bachelor Thesis (668.6Kb)
Datum
2020-05-07
Författare
Håkansson, Evelina
Wallenius, Moa
Nyckelord
Occupational therapy
Parents with autistic children
strategies
interventions
Qualitative Study
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV