Show simple item record

dc.contributor.authorMagnusson, Linasv
dc.contributor.authorMånsson, Amandasv
dc.date.accessioned2020-05-19T14:29:39Z
dc.date.available2020-05-19T14:29:39Z
dc.date.issued2020sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64512
dc.description.abstractI rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer för hur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (Skolverket, 2019, s. 6). Varför vill män inte sy? syftar till att undersöka slöjdens genustraditioner och synliggöra slöjdlärares bakomliggande val av materialinriktning. Forskningsöversikten utgörs av en litteraturstudie där flera texter har jämförts utifrån följande frågeställningar; Vad säger tidigare forskning om att fler kvinnor än män bryter den traditionella genusuppdelningen i slöjdämnet? Hur påverkas uppdelningen mellan manliga och kvinnliga lärare av genuskodningen i slöjdens salar, material och tekniker? Vad säger tidigare forskning om slöjdlärarstudenters undervisning om genus och dess betydelse för att kunna arbeta med läroplanens riktlinjer kring könsmönster? Med utgångspunkt i samhällets genusstrukturer, slöjdämnets historia och statistik på sökande till slöjdlärarutbildningen har avhandlingar, universitetens läroplaner samt granskade texter analyserats. Resultatet visar att slöjdämnets historiska genusuppdelning satt starka spår som är svåra att bryta, trä- och metallsalen är än idag manligt kodad (Sigurdsson, 2014) och textilsalen är feminin (Westerlund, 2011). Slöjdens historiska genusuppdelning i kombination med samhällets generella genusstrukturer, där det manliga är det som är det eftersträvansvärda, skapar faktorer som svarar på varför det är fler kvinnor än män som bryter genuskontraktet. Textilslöjden är ett kvinnligt kulturarv, vilket även det bidrar till att dess genuskodning är starkare än trä- och metallslöjdens genuskodning. Detta bidrar till att det krävs en större ansträngning av män än av kvinnor att byta slöjdsal. Resultatet visar även att lärarutbildningens brist på utbildning inom genus leder till bristande kompetens hos lärarna, vilket i sin tur bidrar till att arbetet med läroplanens riktlinjer inte kan fullföljas.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleVarför vill män inte sy?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record