Varför vill män inte sy?
Sammanfattning
I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer för
hur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönster
som begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (Skolverket, 2019, s. 6). Varför vill män
inte sy? syftar till att undersöka slöjdens genustraditioner och synliggöra slöjdlärares
bakomliggande val av materialinriktning. Forskningsöversikten utgörs av en litteraturstudie
där flera texter har jämförts utifrån följande frågeställningar; Vad säger tidigare forskning om
att fler kvinnor än män bryter den traditionella genusuppdelningen i slöjdämnet? Hur
påverkas uppdelningen mellan manliga och kvinnliga lärare av genuskodningen i slöjdens
salar, material och tekniker? Vad säger tidigare forskning om slöjdlärarstudenters
undervisning om genus och dess betydelse för att kunna arbeta med läroplanens riktlinjer
kring könsmönster?
Med utgångspunkt i samhällets genusstrukturer, slöjdämnets historia och statistik på sökande
till slöjdlärarutbildningen har avhandlingar, universitetens läroplaner samt granskade texter
analyserats. Resultatet visar att slöjdämnets historiska genusuppdelning satt starka spår som är
svåra att bryta, trä- och metallsalen är än idag manligt kodad (Sigurdsson, 2014) och
textilsalen är feminin (Westerlund, 2011). Slöjdens historiska genusuppdelning i kombination
med samhällets generella genusstrukturer, där det manliga är det som är det
eftersträvansvärda, skapar faktorer som svarar på varför det är fler kvinnor än män som bryter
genuskontraktet. Textilslöjden är ett kvinnligt kulturarv, vilket även det bidrar till att dess
genuskodning är starkare än trä- och metallslöjdens genuskodning. Detta bidrar till att det
krävs en större ansträngning av män än av kvinnor att byta slöjdsal. Resultatet visar även att
lärarutbildningens brist på utbildning inom genus leder till bristande kompetens hos lärarna,
vilket i sin tur bidrar till att arbetet med läroplanens riktlinjer inte kan fullföljas.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020Författare
Magnusson, Lina
Månsson, Amanda
Språk
sv