• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbete, samordning och samtal – en intervjubaserad studie om skolans syn på undervisningen i svenska som andraspråk och i modersmål

Abstract
Abstrakt Institutionen för svenska språket Författare: Kristina Selstam & Elvi Wikner Titel: Samarbete, samordning och samtal – en intervjubaserad studie om skolans syn på undervisningen i svenska som andraspråk och i modersmål Problem Vi har valt att intervjua lärare som undervisar elever med utländsk bakgrund på tre mångkulturella skolor för att se hur många av dem som har formell behörighet i ämnet svenska som andraspråk. Vi har också fokuserat på modersmålets betydelse för andraspråksinlärning och även hur samarbetet ser ut mellan klass-, ämnes-, svenska som andraspråks- och modersmålsläraren för att främja språkutvecklingen för flerspråkiga elever. Syfte och frågeställningar • Vilken kompetens inom svenska som andraspråk finns bland lärare på de tre skolor i västra Sverige som vi har besökt? • Hur ser samarbetet mellan klasslärare och svenska som andraspråkslärare ut på skolorna? • Har skolorna ett fungerande samarbete med modersmålslärarna? • Skulle svenska och svenska som andraspråk i framtiden kunna kombineras till ett nytt gemensamt ämne som kan vara ett alternativt svenskämne? Metod Vi har genomfört en mer omfattande litteraturstudie för att fördjupa våra kunskaper kring andraspråksinlärning och modersmålsundervisningens roll, samt en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. Resultat Respondenterna arbetar i mångkulturella skolor med flerspråkiga elever. Det var endast ett fåtal av respondenterna som hade formell behörighet att undervisa i svenska som andraspråk. Det visade sig också att ingen av respondenterna hade något samarbete med modersmålslärarna. Alla respondenter är medvetna om modersmålets betydelse för andraspråk elever. Genom vårt arbete vill vi öka förståelse bland andra kollegor för vad det innebär att arbeta med elever med annat modersmål än svenska. Vi vill dessutom ge en allmän kunskap om andraspråksinlärning och modersmålets roll i flerspråkiga elevers språkutveckling. Nyckelord Modersmål, svenska som andraspråk, behörighet, attityder, samarbete
Degree
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/649
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ej_elektroniskt_publicerat.pdf (6.302Kb)
Date
2006
Author
Wikner, Elvi
Selstam, Kristina
Keywords
attityder
samarbete
Modersmål
behörighet
svenska som andraspråk
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 1350-05
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV