• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LIKHETSTECKNET Ett lektionsförsök om förståelsen av likhetstecknet i årskurs 3 och årskurs 6

Abstract
Syftet med studien har varit att undersöka elevernas förståelse av begreppet likhetstecknet inom matematik i årskurs tre och sex. Utifrån syftet kommer fyra frågeställningar där färdig-heter, kritiska aspekter och pedagogiska insatser efterfrågas. Teori: I studien behandlas en del av forskning inom likhetstecknets kritiska aspekter, learning study, prestationstillit och kapacitetsupplevelse. Metod: Eleverna besvarade först ett test om prestationstillit i matematik, sedan ett test om kapacitetsupplevelse om enbart likhetstecknet. Därefter genomfördes en lektion om likhets-tecknet i varje klass, följt inom någon dag av prov 2. Resultatet i studien visar att flera elever har otillräckliga baskunskaper inom matematik. Det har visat sig att elevernas kunskaper kan förbättras genom att de kritiska aspekterna tas upp under lektionerna. Vi har även registrerat ett positivt samband mellan en god kapacitetupple-velse och en god prestationstillit och goda resultat inom matematik för årskurs 6, däremot en-bart med kapacitetsupplevelse för årskurs 3, eftersom testet i prestationstillit var för komplice-rat för dem. Vi fann också att det fanns en korrelation mellan goda kunskaper inom svenska och goda resultat när det gäller förståelsen av likhetstecknet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/64905
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
main article (811.8Kb)
Date
2020-06-22
Author
Mahmutovic, Sejla
Sacic, Rasid
Keywords
likhetstecknet
kritiska aspekter
learning study
kapacitetsupplevelse
Series/Report no.
Kandidat
VT20 IPS LAU927
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV