• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LIKHETSTECKNET Ett lektionsförsök om förståelsen av likhetstecknet i årskurs 3 och årskurs 6

Sammanfattning
Syftet med studien har varit att undersöka elevernas förståelse av begreppet likhetstecknet inom matematik i årskurs tre och sex. Utifrån syftet kommer fyra frågeställningar där färdig-heter, kritiska aspekter och pedagogiska insatser efterfrågas. Teori: I studien behandlas en del av forskning inom likhetstecknets kritiska aspekter, learning study, prestationstillit och kapacitetsupplevelse. Metod: Eleverna besvarade först ett test om prestationstillit i matematik, sedan ett test om kapacitetsupplevelse om enbart likhetstecknet. Därefter genomfördes en lektion om likhets-tecknet i varje klass, följt inom någon dag av prov 2. Resultatet i studien visar att flera elever har otillräckliga baskunskaper inom matematik. Det har visat sig att elevernas kunskaper kan förbättras genom att de kritiska aspekterna tas upp under lektionerna. Vi har även registrerat ett positivt samband mellan en god kapacitetupple-velse och en god prestationstillit och goda resultat inom matematik för årskurs 6, däremot en-bart med kapacitetsupplevelse för årskurs 3, eftersom testet i prestationstillit var för komplice-rat för dem. Vi fann också att det fanns en korrelation mellan goda kunskaper inom svenska och goda resultat när det gäller förståelsen av likhetstecknet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64905
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (811.8Kb)
Datum
2020-06-22
Författare
Mahmutovic, Sejla
Sacic, Rasid
Nyckelord
likhetstecknet
kritiska aspekter
learning study
kapacitetsupplevelse
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT20 IPS LAU927
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV