LIKHETSTECKNET Ett lektionsförsök om förståelsen av likhetstecknet i årskurs 3 och årskurs 6
Sammanfattning
Syftet med studien har varit att undersöka elevernas förståelse av begreppet likhetstecknet inom matematik i årskurs tre och sex. Utifrån syftet kommer fyra frågeställningar där färdig-heter, kritiska aspekter och pedagogiska insatser efterfrågas.
Teori: I studien behandlas en del av forskning inom likhetstecknets kritiska aspekter, learning study, prestationstillit och kapacitetsupplevelse.
Metod: Eleverna besvarade först ett test om prestationstillit i matematik, sedan ett test om kapacitetsupplevelse om enbart likhetstecknet. Därefter genomfördes en lektion om likhets-tecknet i varje klass, följt inom någon dag av prov 2.
Resultatet i studien visar att flera elever har otillräckliga baskunskaper inom matematik. Det har visat sig att elevernas kunskaper kan förbättras genom att de kritiska aspekterna tas upp under lektionerna. Vi har även registrerat ett positivt samband mellan en god kapacitetupple-velse och en god prestationstillit och goda resultat inom matematik för årskurs 6, däremot en-bart med kapacitetsupplevelse för årskurs 3, eftersom testet i prestationstillit var för komplice-rat för dem. Vi fann också att det fanns en korrelation mellan goda kunskaper inom svenska och goda resultat när det gäller förståelsen av likhetstecknet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-06-22Författare
Mahmutovic, Sejla
Sacic, Rasid
Nyckelord
likhetstecknet
kritiska aspekter
learning study
kapacitetsupplevelse
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT20 IPS LAU927
Språk
swe