• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Att vara kvalificerad samtals-partner och rådgivare” -En kvalitativ studie om speciallärarutbildningen speciali-sering utvecklingsstörning Lise Persson

Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie var att ta reda på hur utbildningsverksamheten på fyra lärosä-ten utformar undervisningen i relation till examensmålet ”visa förmåga att vara en kvalifice-rad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör lärande och kunskapsutveckling” inom spe-ciallärarutbildningen, specialisering utvecklingsstörning. Undersökningen utgår från en hermeneutisk ansats och genomfördes med en kombination av två kvalitativa metoder, dokumentanalys och semistrukturerade intervjuer. Källmaterialet tol-kades och analyserades med hjälp av en tematisk analysprocess med inspiration från ett verk-samhetsteoretiskt perspektiv. Resultatet visar att alla undersökta lärosäten hanterar både teoretiska och praktiska moment när de bearbetar aktuellt examensmål. Det framkommer även att lärosätena gör olika val vad gäller progression, kurslitteratur och uppgifter i kurserna. Två lärosäten bearbetar examens-målet tillsammans med övriga speciallärarspecialiseringar och med specialpedagoger, medan två lärosäten har förlagt innehållet inom vald specialisering. Reflektionen tycks fylla en vik-tig roll i undervisningens utformning och innehåll på samtliga lärosäten och används förmod-ligen för att förena de praktiska momenten med teoretiskt innehåll. Något som skiljer sig åt på de olika lärosätena är hur de praktiska uppgifterna konstruerats, från mer pseudo-praktiska till reellt praxisnära. Slutligen framkommer det att det råder en del motsättningar, exempelvis om förhållandet mellan teori och praktik, inom lärosätena som på olika sätt kan påverka utbild-ningarnas utformning och innehåll.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64936
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
m (804.7Kb)
Datum
2020-06-23
Författare
Persson, Lise
Nyckelord
speciallärare
specialisering utvecklingsstörning
kvalificerad samtalspartner
yrkespraktik
akademisering
verksamhetsteori
Serie/rapportnr.
Magister
VT20 IPS SPP610
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV