Show simple item record

dc.contributor.authorAndréasson, Madelaine
dc.contributor.authorVargstam, Lisa
dc.date.accessioned2020-06-23T13:31:03Z
dc.date.available2020-06-23T13:31:03Z
dc.date.issued2020-06-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64939
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka upplevelsen av metoden MI (motivational interviewing) bland en mindre grupp professioner inom elevhälsan som valt att använda metoden i sitt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Därtill hur professionerna upplever att MI kan stödja elevens motivation, lärande och hälsa samt upplevelsen av MI som metod i skolan. Studien syftar till att undersöka hur informanterna upplever att de använder metoden, metodens applicerbarhet i grundskolan samt metodens relevans i förhållande till motivation och lärande. Studiens teoretiska ansats var motivation- och samtalsteori samt det relationella perspektivet. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex informanter verksamma inom elevhälsan på olika skolor i västra Sverige. Resultatet synliggjorde att samtliga professioner upplevde MI som en framstående och väl fungerande metod för ökad motivation hos elever i grundskolan. Resultatet påvisade dock en sårbarhet kring metoden, inte i metodens beskaffenhet utan i en begränsning i spridning inom skolan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT20 IPS SPP601sv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjecthälsasv
dc.subjectmotiverande samtal (MI)sv
dc.subjectelevhälsasv
dc.titleMotiverande samtal (MI) för ökad motivation i skolan En kvalitativ intervjustudie om hur elevhälsans professioner beskriver och upplever MI som stöd för motivation, lärande och hälsa i skolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record