dc.contributor.author | Andréasson, Madelaine | |
dc.contributor.author | Vargstam, Lisa | |
dc.date.accessioned | 2020-06-23T13:31:03Z | |
dc.date.available | 2020-06-23T13:31:03Z | |
dc.date.issued | 2020-06-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/64939 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte är att undersöka upplevelsen av metoden MI (motivational interviewing) bland
en mindre grupp professioner inom elevhälsan som valt att använda metoden i sitt arbete med
elever i behov av särskilt stöd. Därtill hur professionerna upplever att MI kan stödja elevens
motivation, lärande och hälsa samt upplevelsen av MI som metod i skolan. Studien syftar till
att undersöka hur informanterna upplever att de använder metoden, metodens applicerbarhet i
grundskolan samt metodens relevans i förhållande till motivation och lärande. Studiens
teoretiska ansats var motivation- och samtalsteori samt det relationella perspektivet.
Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex informanter verksamma inom elevhälsan
på olika skolor i västra Sverige. Resultatet synliggjorde att samtliga professioner upplevde MI
som en framstående och väl fungerande metod för ökad motivation hos elever i grundskolan.
Resultatet påvisade dock en sårbarhet kring metoden, inte i metodens beskaffenhet utan i en
begränsning i spridning inom skolan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT20 IPS SPP601 | sv |
dc.subject | motivation | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | hälsa | sv |
dc.subject | motiverande samtal (MI) | sv |
dc.subject | elevhälsa | sv |
dc.title | Motiverande samtal (MI) för ökad motivation i skolan En kvalitativ intervjustudie om hur elevhälsans professioner beskriver och upplever MI som stöd för motivation, lärande och hälsa i skolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |