Motiverande samtal (MI) för ökad motivation i skolan En kvalitativ intervjustudie om hur elevhälsans professioner beskriver och upplever MI som stöd för motivation, lärande och hälsa i skolan
Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka upplevelsen av metoden MI (motivational interviewing) bland
en mindre grupp professioner inom elevhälsan som valt att använda metoden i sitt arbete med
elever i behov av särskilt stöd. Därtill hur professionerna upplever att MI kan stödja elevens
motivation, lärande och hälsa samt upplevelsen av MI som metod i skolan. Studien syftar till
att undersöka hur informanterna upplever att de använder metoden, metodens applicerbarhet i
grundskolan samt metodens relevans i förhållande till motivation och lärande. Studiens
teoretiska ansats var motivation- och samtalsteori samt det relationella perspektivet.
Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex informanter verksamma inom elevhälsan
på olika skolor i västra Sverige. Resultatet synliggjorde att samtliga professioner upplevde MI
som en framstående och väl fungerande metod för ökad motivation hos elever i grundskolan.
Resultatet påvisade dock en sårbarhet kring metoden, inte i metodens beskaffenhet utan i en
begränsning i spridning inom skolan.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-06-23Författare
Andréasson, Madelaine
Vargstam, Lisa
Nyckelord
motivation
lärande
hälsa
motiverande samtal (MI)
elevhälsa
Serie/rapportnr.
Magister
VT20 IPS SPP601
Språk
swe