• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motiverande samtal (MI) för ökad motivation i skolan En kvalitativ intervjustudie om hur elevhälsans professioner beskriver och upplever MI som stöd för motivation, lärande och hälsa i skolan

Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka upplevelsen av metoden MI (motivational interviewing) bland en mindre grupp professioner inom elevhälsan som valt att använda metoden i sitt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Därtill hur professionerna upplever att MI kan stödja elevens motivation, lärande och hälsa samt upplevelsen av MI som metod i skolan. Studien syftar till att undersöka hur informanterna upplever att de använder metoden, metodens applicerbarhet i grundskolan samt metodens relevans i förhållande till motivation och lärande. Studiens teoretiska ansats var motivation- och samtalsteori samt det relationella perspektivet. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex informanter verksamma inom elevhälsan på olika skolor i västra Sverige. Resultatet synliggjorde att samtliga professioner upplevde MI som en framstående och väl fungerande metod för ökad motivation hos elever i grundskolan. Resultatet påvisade dock en sårbarhet kring metoden, inte i metodens beskaffenhet utan i en begränsning i spridning inom skolan.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64939
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (762.1Kb)
Datum
2020-06-23
Författare
Andréasson, Madelaine
Vargstam, Lisa
Nyckelord
motivation
lärande
hälsa
motiverande samtal (MI)
elevhälsa
Serie/rapportnr.
Magister
VT20 IPS SPP601
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV